First research results: This is how Elementary School Teachers evaluate
Keywords:
Evaluation methodology, elementary schools, research techniques, teaching-learningAbstract
Educational research is important to support the teaching and learning process as it provides elements that contribute to improve the quality of education. Because of this the Network of Educational Researchers of Nicaragua (RIENIC) promotes research processes that articulate the research experience of educational subsystems - Ministry of Education (MINED), National Institute of Technology (INATEC), Regional Autonomous Educational Subsystem (SEAR) - and the National Council of Universities (CNU). In this context, a study was carried out to determine the methodology used by teachers to evaluate the learning process of students in the Third Cycle of Regular Primary Education. A universe limited to four public schools in the country was established, and various techniques were applied, including interviews, surveys, and documentary review, so the study was mixed in nature. The results showed that although teachers know various evaluation processes and tools, they mostly continue to apply traditional methods. Thus, it is essential to develop and promote other methods, techniques and instruments and evaluative strategies of student learning, arising from the experiences of one´s own work.
Downloads
Metrics
References
Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. (3ra ed.). Colombia: Pearson Educación.
Bordás, M. y Cabrera, F. (2001). Estrategias de evaluación de los aprendizajes centrados en el proceso. Revista Española de Pedagogía. Año LIX, enero-abril, 218, 25-48.
Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2010). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid: Pearson Educación.
Cortés De las Heras (2017) Guía de evaluación educativa para el profesorado de educación primaria y secundaria. https://www.santiagoapostolcabanyal.es/wp-content/
Díaz Pérez, A. (2019, junio). Nuevos ambientes educativos en el aprendizaje de las Ciencias Sociales. Sistematización de una experiencia didáctica en Educación Secundaria en Nicaragua. Revista Científica de FAREM-Estelí. Medio ambiente, tecnología y desarrollo humano,(30):28-42.
Fernández, A. y Vanga, M. (2015, mayo). Proceso de autoevaluación, coevaluación y heteroevaluación para caracterizar el comportamiento estudiantil y mejorar su desempeño. Revista San Gregorio, 1(9):6-15.
Fernández Marcha A.(2017) La evaluación de los aprendizajes en la universidad. Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad Politécnica de Valencia
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. (6ta edición). México: McGRAW-HILL.
López, E. (2014). La evaluación de las competencias como indicador de la calidad universitaria en URACCAN (Universidad de la Regiones Autónomas de la Costa Caribe Nicaragüense). Tesis doctoral, Universidad de Santiago de Compostela: España.
MINED. (2010). Manual de Planeamiento y Evaluación de los Aprendizajes Primaria. Managua.
Pimienta, J. (2007). Metodología constructivista. (2da ed.). México: Pearson educación.
Pimienta, J. (2012). Las competencias en la docencia universitaria. Preguntas frecuentes. México: Pearson Educación.
Piura, J. (2006). Metodología de la investigación científica. Un enfoque integrador. Managua: PAVSA
Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1996). Metodología de la Investigación Cualitativa. Málaga: Aljibe.
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. (4ta ed.). Bogotá: ECOE.
Ureña, C. (2016, octubre). Autoevaluación, Coevaluación y Heteroevaluación para un trabajo por Competencias en las Carreras de Informática. Investigación y Tecnología, 1(4):111-117. http://www.revistasbolivianas.org.bo/pdf/rit/v4n1/V4n16.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Indice: Revista de Educación de Nicaragua
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.