First research results: This is how Elementary School Teachers evaluate

Authors

Keywords:

Evaluation methodology, elementary schools, research techniques, teaching-learning

Abstract

Educational research is important to support the teaching and learning process as it provides elements that contribute to improve the quality of education. Because of this the Network of Educational Researchers of Nicaragua (RIENIC) promotes research processes that articulate the research experience of educational subsystems - Ministry of Education (MINED), National Institute of Technology (INATEC), Regional Autonomous Educational Subsystem (SEAR) - and the National Council of Universities (CNU). In this context, a study was carried out to determine the methodology used by teachers to evaluate the learning process of students in the Third Cycle of Regular Primary Education. A universe limited to four public schools in the country was established, and various techniques were applied, including interviews, surveys, and documentary review, so the study was mixed in nature. The results showed that although teachers know various evaluation processes and tools, they mostly continue to apply traditional methods. Thus, it is essential to develop and promote other methods, techniques and instruments and evaluative strategies of student learning, arising from the experiences of one´s own work.

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Author Biographies

María del Carmen Fonseca Jarquín, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. UNAN-Managua, Nicaragua

Doctora en Gestión y Calidad de la Educación; Máster en Pedagogía; Licenciada en Ciencias de la Educación con mención en Pedagogía, por la Universidad Nacional Au-tónoma de Nicaragua, Managua, UNAN-Managua. Diplomado en Competencias Educativas, becada por el Programa de Becas Latinoamericanas en Universidades de Estados Unidos (LASPAU en inglés), afiliado a la Universidad de Harvard. Diplomado para la Atención Integral de la Primera Infancia. Docente del Departamento de Pedagogía de la Facultad de Educación e Idioma de la UNAN-Managua. Maestra de Educación Primaria Escuela Normal Central de Managua.

Adolfo Alejandro Díaz Pérez, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. UNAN-Managua, Nicaragua

Máster en Educación e Intervención Social; Licenciado en Ciencias de la Educación con mención en Ciencias Sociales, por la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua, UNAN-Managua. Docente de la carrera Ciencias Sociales y Coordinador de Internacionalización de la Facultad de Educación e Idiomas de la UNAN-Managua, Estudiante del Doctorado en Educación e Intervención Social en la Facultad Regional Multidisciplinaria de Chontales (FAREM-Chontales) de la UNAN-Managua.

Leonel Enrique Vásquez Flores, Ministerio de Educación - MINED, Nicaragua

Profesor de Educación Media. Maestro de Educación Primaria. Asesor Pedagógico.

Pedro Antonio López Ríos, Ministerio de Educación - MINED, Nicaragua

Licenciado en Ciencias de la Educación con mención en Español. Maestro de Educación
Primaria.

María Argentina Ruiz Pavón, Ministerio de Educación - MINED, Nicaragua

Posgrado en Didáctica General y Evaluación de los Aprendizajes. Licenciada en Ciencias de la Educación con mención en Pedagogía. Profesora de Educación Media.

Lizandra de los Ángeles Chamorro Mercado, Ministerio de Educación - MINED, Nicaragua

Licenciada en Ciencias de la Educación. Diplomado en Evaluación de los Aprendizajes a Gran Escala.

Constanza del Carmen Gómez Cuadra, Ministerio de Educación - MINED, Nicaragua

Licenciada en Ciencias de la Educación con Mención en Biología por la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua, UNAN-Managua. Especialista en Educación Profesional. Docente de trayectoria en el Ministerio de Educación (MINED). Asesora Pedagógica.

José Erick Mejía, Ministerio de Educación - MINED, Nicaragua

Maestro de Educación Primaria, Escuela Normal, Ricardo Morales Avilés.

Jonathan Valerio Rosales, Ministerio de Educación - MINED, Nicaragua

Docente de Formación Profesional. Especialista en Educación Técnica y Formación Profesional. Diseñador Gráfico, Técnico General en Instalaciones de Telecomunicaciones.

References

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Published

2021-11-20

How to Cite

Fonseca Jarquín, M. del C. ., Díaz Pérez, A. A., Vásquez Flores, L. E. ., López Ríos, P. A. ., Ruiz Pavón, M. A. ., Chamorro Mercado, L. de los Ángeles ., Gómez Cuadra, C. del C. ., Mejía, J. E., & Valerio Rosales, J. . (2021). First research results: This is how Elementary School Teachers evaluate. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 1(1), 63–76. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/17

Issue

Section

Ensayos y Artículos