Teaching and learning of social sciences, a pending issue in the multigrade school in Colombia
Keywords:
rural education, social sciences, teacher, studentAbstract
The main proposal of this essay is to reflect on the teaching and learning of social sciences in rural multrigrade schools in Colombia. For this purpose, it is based on a descriptive qualitative methodology in order to identify the characteristics of the social phenomenon. The paper focuses on three components; it begins with the description of the characteristics and practices that take place in the multigrade school, continues with the discussions that have been generated in the social sciences, and highlights the importance of knowing them in order to take as an example the problem of reading maps and textbooks that are used in primary school in multigrade modality. Likewise, the importance of adequate training for the multigrade school teacher, a flexible curriculum in educational institutions in Colombia and actions that promote critical thinking in students are discussed. Finally, the importance of a professional training of the teacher in the framework of teaching and learning is raised, for which research on pedagogical practices is essential.
Downloads
Metrics
References
El Tiempo. (19 de septiembre del 2020). Academia Colombiana de Historia lamenta derribo de estatua en Popayán. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/colombia/cali/academia-colombianade-historia-lamenta-derribo-deestatua-de-sebastian-de-belalcazar-enpopayan-538737
Bolívar, A. (2005). Conocimiento didáctico del contenido y didácticas específicas. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 9(2), 1-39.
Bustos, A. (2010). Aproximación a las aulas de escuela rural: heterogeneidad y aprendizaje en los grupos multigrado. Revista de Educación, 352, 353- 378.
Lapalma, A. I. (2001). El escenario de la intervención comunitaria. Revista De Psicología, 10(2), Pág. 61–70. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2001.18573
Jojoa, J. K. (2016). Cátedra de paz: un compromiso con la educación en derechos humanos. Nova et vétera, 25, 87-98. file:///C:/ Users/TI_CNU/Downloads/DialnetCatedraDeLaPaz-6481666.pdf
Cacciamani, S. (2014). Saber formular hipótesis. Bases para preparar personas capaces de pasar todas las pruebas de la vida. Magisterio Editorial
Rodríguez, P. N., Mesa, Y. M., Cepero, M. C. G., Calderón, F. R. A., Hoyos, D. E. G., Silva, M. P., & Gómez, J. E. (2021). Flexibilización curricular: una ruta para crear oportunidades de aprendizaje en el marco de la transformación pedagógica. La educación en primer lugar. Volumen 3.
Uttech, M. (2001). Imaginar, facilitar, transformar. Una pedagogía para el salón multigrado y la escuela rural. México: Paidós.
Valbuena, E. (2007). El conocimiento didáctico del contenido biológico: estudio de las concepciones disciplinares y didácticas de futuros docentes de la universidad pedagógica nacional (colombia). [Memoria para optar al grado de doctor]. [Madrid, Universidad Complutense de Madrid]. https://docta.ucm.es/rest/api/core/bitstreams/4878d6ad-d34d4147-89de-c0057cfe231c/content
Vílchez, N. G. (2004). Una revisión y actualización del concepto de Currículo. Telos. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 6(2), 194-208.
Wallerstein, I. (1996). Abrir las ciencias sociales. Editorial Siglo XIX.
Walsh, C. (2008). “Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político-epistémicas de refundar el Estado”. Tabula Rasa, 9, 131-152.
Yuni, J. A., & Urbano, C. A. (2014). Técnicas para investigar: recursos metodológicos para la preparación de proyectos de investigación, (2nd.e.d.). Editorial Brujas. https://bibliotecafrancisco.files.wordpress.com/2016/06/tc3a9cnicaspara-investigar-volumen-1-yuni-josc3a9-alberto-y-urbano-claudio-ariel.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Consejo Nacional de Universidades (CNU)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.