The use of deictics in teaching discourse: a study with university professors

Authors

Keywords:

deictics, discursive resource, teaching, learning

Abstract

This study presents the use of deictics as discursive strategies by professors to encourage the teaching and learning process in the classroom. The objective of this research is to identify the deictics used by two professors who teach the subject Reading, Writing and Spelling Techniques at the Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua). In this research, a qualitative methodology was used in which an observation grid based on discourse analysis from the interpretative paradigm was used as an instrument. Therefore, the study focuses on the natural context in the classroom. The results show that the deictics most frequently used by professors are personal and time deictics. In the case of personal deictics, the most prevalent in the statements issued by professors were those of the first-person plural (we/us) who used them in order to join the group, that is, they are included in the discourse to empathize with their interlocutors, a strategy that allows them to create an atmosphere of trust and closeness with students, and consequently, improves the classroom climate and thus facilitates the teaching and learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Calsalmiglia, H. y Tusón, A. (2007). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Ariel.

Coseriu, E. (2016). La semántica en la lingüística del siglo XX: tendencias y escuelas. Arco/Libros.

Cros, A. (1995). El discurso académico como un discurso argumentativo. El argumento de autoridad en la primera clase de un curso académico. Revista Comunicación, Lenguaje y Educación, 25, 95 -106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2941576

Lyons, J (1980). Semántica. Teide. Muñetón, M., Ramírez G. y Rodrigo, M (2005) Estudio longitudinal de la producción de deícticos en castellano en niños de 12 a 36 meses durante actividades cotidianas. Anuario de Psicología, 36 (3). Universitat de Bercelona. https://raco.cat/index.php/anuariopsicologia/article/view/61821

Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española. (2010). Nueva gramática de la lengua española. Manual. Espasa.

Rendón, M. I., Soler, F., y Cortés, M. (2012). Relaciones deícticas simples, toma de perspectiva y competencia social. Suma Psicológica, 19(2), 19-37. http://www.scielo.org.com/pdf/sumps/v19n2/v19n2a02.Pdf

Schuster, A.; Puente, M.; Andrada, O. y Maiza, M. (2013) La Metodología cualitativa, herramienta para investigar los fenómenos que ocurren en el aula. La Investigación Educativa. Revista Electrónica Iberoamericana de Educación en Ciencias y Tecnología 4,(2). 109-139

Ulloa, T. (2016). Comportamiento discursivo de los verbos deícticos en muestras orales de hablantes de la ciudad de Santiago de Cuba. Dirāsāt Hispānicas, 3, 129-139. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5601615

Tanz, C. (2009). Studies in the acquisition of deictic terms. [Estudios en la adquisición de términos deícticos]. Cambridge studies in linguistics.

Van Dijk, T. (comp.) (2001). El discurso como interacción en la sociedad. Gedisa.

Published

2023-06-26

How to Cite

Zamora Úbeda , Z. C. (2023). The use of deictics in teaching discourse: a study with university professors. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 3(5), 129–140. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/181

Issue

Section

Ensayos y Artículos