Educational quality: Analysis situated from the work of the higher education institutions

Authors

Keywords:

education, quality, university, mission, protagonist, evaluation, accreditation

Abstract

Nicaragua has been consolidating the effectiveness of education in the different educational subsystems and levels in a joint work with different institutions, aiming at a continuous improvement in the quality of its different processes. This is possible because we have a regulatory framework based on the Political Constitution and its laws, which define the guidelines that regulate, guide and accompany the development of educational processes. This essay addresses the concept of quality from the approaches of Deming, Juran, Crosby and Feigenbaum. The purpose is to reflect on the quality of higher education from the point of view of its institutional action, considering the incorporation of quality as seen from the mission declared and assumed by Higher Education Institutions (IES by its Spanish acronym). Likewise, an interrelation is made with the advances of quality assurance in Nicaragua in the current context, with emphasis on higher education. It concludes with reflections related to educational quality and the role of the protagonists in the Nicaraguan context, whose educational model is centered on the person, family and community. This work aims to collaborate with educational institutions in giving meaning to quality from their actions, emphasizing that the center of quality is people. In them lies the responsibility for change and give that human face to quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Berman, M. (1987). El reencantamiento del mundo. Editorial Cuatro Vientos.

Cardoso Espinosa, E. O. & Cerecedo Mercado, M. T. (2011). Propuesta de indicadores para evaluar la calidad de un programa de posgrado en Educación. Revista electrónica de investigación educativa, 13(2), 68-82.

http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412011000200005&lng=es&tlng=es.

Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación (CNEA). 2019. Modelo de Calidad de la Educación Superior Nicaragüense.

Modelo de Calidad de la Educación Superior Nicaragüense- II Versión | CNEA

Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación (CNEA). 2020. Glosario de Educación Superior de Nicaragua.

Glosario de la Educación Superior de Nicaragua III Versión | CNEA

Consejo Nacional de Universidades (CNU). (2023). Compendio normativo del subsistema de educación superior nicaragüense. Editorial Consejo Nacional de Universidades (CNU).

Consejo Nacional de Universidades (CNU). 2023. Plan Nacional de Educación Universitaria 2023-2026. Editorial Consejo Nacional de Universidades (CNU).

Crosby, P. (1987). La calidad no cuesta: el arte de cerciorarse de la calidad. (Trad. Díaz, O.). Editorial Continental, S. A. de C.V.

Deming, E. (1989). Calidad, productividad y competitividad: la salida de la crisis (Traductor Jesús Nicolau). Editorial Díaz de Santos, S.A. (Texto original publicado 1986).

Deming, E. (1994). La nueva economía para la industria, el gobierno y la educación. (Traductor Jesús Nicolau). Editorial Díaz de Santos, S.A.

Feigenbaum, V. (1994). Control total de la calidad. Editorial Continental, S. A. de C.V.

Gago, A. (2002). Apuntes acerca de la evaluación educativa. SEP.

Lemaitre, M. J., Maturana, M y Alvarado, A. (2012). Cambios en la Gestión Institucional en Universidades, a partir de la implementación del Sistema Nacional de Aseguramiento de la Calidad: La experiencia chilena. Revista Calidad en la Educación (36), 21-52.

Juran, J. M. (1990). Juran y la planificación para la calidad. (Trad. Nicolau Medina, J. y Gozalbes Ballester, M.). Ediciones Díaz Santos, S. A. (Trabajo original publicado en 1988).

Ley 582 de 2006. Ley General de Educación. 03 de agosto del 2006. D. O. No. 150.

Ley 1087 (2021). Ley de reformas y adiciones a la ley 704, Ley creadora del Sistema Nacional para el Aseguramiento de la Calidad de la Educación y Reguladora del Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación. 27 de octubre del 2021. D. O. No. 199.

Orozco, S. (2016). Componentes del modelo de gestión de la calidad institucional Universitario: una propuesta para la UNAN-Managua, Nicaragua. (Tesis doctoral). Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua).

Özdem, G. (2011). An Analysis of the Misión and Visión Statements on the Strategic Plans of Higher Education Institutions. Journal Educational Sciences: Theory & Practice. 11(4), 1887-1894. 2024.

Rodríguez, R. (2017). La dinámica Universitaria determinada por la estructura o por la actitud de sus miembros [Ensayo de doctorado no publicado]. Universidad Internacional Antonio de Valdivieso. Managua, Nicaragua.

Vidal, L. y Morales, I. (2010). Calidad educativa. Educación Médica Superior, 24(2), 253–27.

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000200013&lng=es&tlng=es

Zúñiga Carrasco, M., Poblete Letelier, Á., & Vega Godoy, A. (2008). El desarrollo de competencias en un contexto de aseguramiento de calidad. Diseños curriculares: orientaciones y trayectoria en las reformas educativas. Centro Interuniversitario de Desarrollo-CINDA.

Published

2024-08-22

How to Cite

Orozco Hernández, S. M. (2024). Educational quality: Analysis situated from the work of the higher education institutions. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 3(6), 99–114. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/223

Issue

Section

Ensayos y Artículos