For farmer agroecological education: Farmer-to-Farmer Methodology on IALA Iximulew’s pedagogical bet in Nicaragua
Keywords:
Agroecology, alternance, community, farmersAbstract
This research focuses on the Instituto Agroecológico Latinoamericano (IALA) Iximulew’s experience and their pedagogical strategies for an agroecology farmer education. IALA Iximulew is an international institute which answers to agroecological development needs from the Central America region, founding their headquarters in Santo Tomás, Chontales, Nicaragua, under the coordination of the Asociación de Trabajadores del Campo (ATC-Nicaragua). The IALA Iximulew nourishes the pedagogical bet with the alternation methology, consisting of alternating the educational process in two moments: time school and time community, transversally integrating the Methodology of Farmer-to-Farmer (MCaC, Metodología de Campesino a Campesino). Therefore, we aim to explore the MCaC’s elements on the IALA Iximulew’s pedagogical bet during the community time for the growth of community agroecological facilitators. We start by describing AILA Iximulew’s educational practice experience to amplify the overview of their development bet and identify MCaC’s methodological components that nurture the process for knowledge development, technical and dialogical capacities during community time. Among the results, we find that to achieve a community agroecological education, it is necessary to revisit critical pedagogy methodologies that encourage horizontal knowledge transmission and places dialogue in the center of teaching-learning. Alternance methodology and MCaC endow elements which favor youth development starting from prior knowledge juxtaposed with theory, to be once again taken to practice, going through the collective dialogue and create new knowledge to answer to organizational and community needs from a farmer and indigenous identity load. Methodologically, it has a qualitative approach, grounded in the ethnographic method with its participative observation technique and documentary research method.
Downloads
Metrics
References
Benguría, S. Puebla, B. Alarcón, M. Valdés, P. y Gómez, L. (2010). Observación. Métodos de investigación en educación especial.
Calvo, R. (2010). Impacto del Programa Campesino a Campesino (PCaC) en las estrategias de Reproducción: análisis comparativo entre las tres categorías de afiliación 2009. [Tesis de Maestría, Colegio de Postgraduados].
Holt Giménez, E. (2008). Campesino a campesino: Voces de Latinoamérica: Movimiento Campesino para la Agricultura Sustentable. Simas.
Instituto Agroecológico Latinoamericano Ixim Ulew (IALA Ixim Ulew). (2018). Propuesta metodológica IALA Ixim Ulew. IALA Ixim Ulew.
Lagarraña, A. (2012). El modelo educativo tradicional frente a las nuevas estrategias de aprendizaje. [Tesis para obtener título de maestría] Universidad Nacional de la Rioja.
Lal, R. (2009). Soil degradation as a reason for inadequate human nutrition. Food Security, 1, 45-57.
Machín, B. Roque, A. Ávila, D. y Rosset, P. (2010). Revolución agroecológica: El Movimiento Campesino a Campesino de la ANAP. La Vía Campesina.
Marín, M. (2015). Mobile Learning vs educación tradicional. Revista Universo, 607.
Ortiz, D. (2015). La educación intercultural: el desafío de la unidad en la diversidad. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 18, 91-110.
Pachón, F. (2016). IALAs: La universidad campesina de América Latina. Revista Biodiversidad. Sustento y culturas, 102, 9-13.
Restrepo, E. (2018). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Rosset, P. (2015). Epistemes rurales y la formación agroecológica en La Vía Campesina. Ciência & Tecnologia Social, 2(1)
.
Rosset, P. y Altieri, M. (2018). Agroecología: ciencia y política. Ciudad de México: Icaria.
Rosset, P. & Martínez, M. (2016). Agroecología, territorio, recampesinización y movimientos sociales. Estudios Sociales. Revista de investigación científica 25(47). 275-299.
Torrez, F. (2018). Los pioneros. Managua, Nicaragua
Torrez, M. (2024). Metodología de la alternancia: Experiencias educativas del Instituto Agroecológico Latinoamericano Ixim Ulew de La Vía Campesina. [Tesis para obtener título de maestría en agroecología] El Colegio de la Frontera Sur.
Val, V. & Rosset, P. (2020). Campesina a Campesino: Educación campesina para la resistencia y la transformación agroecológica. Revista Brasileira de Educação do Campo, 5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Consejo Nacional de Universidades (CNU)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.