Social and cultural well-being strategies for educational and community development
Keywords:
Sustainable, development, communities, cultural identity, quality of lifeAbstract
This paper outlines the outcome of the project of social and cultural well-being, designed to create strategies for holistic and sustainable development on the educational community of the Santa Teresita Institute in the territory of La Batea, Muelle de los Bueyes in the Nicaraguan Caribbean Coast Autonomous Region (RACCS). This research process was qualitative and descriptive; the study area was the Santa Teresita Institute with a sample of 57 people conformed by students, teachers, and parents. Key findings displayed how vital is the support from all the educational community to apply actions for environment conservation and protection, cultural identity, promotion of sports and recreation. Overall, it proves how this project supports the study population’s social and cultural well-being in a tangible way for the improvement of their quality of life.
Downloads
Metrics
References
Arias, J., & Covinos, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting Eirl. https://doi.org/http://hdl.handle.net/20.500.12390/2260
Cuarán Guerrero, M. S., Torres Merlo, O., & Pacífico Fichamba, L. (2021). El emprendimiento joven: Un desafío para el desarrollo local. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(1), 1-16. 2021. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2880
Dix, K., et. al. (2020). Una revisión sistemática de la investigación de intervención que examina el bienestar efectivo de los estudiantes en las escuelas y sus Resultados Académicos. Resumen ejecutivo. Melbourne (Australia): Evidencia para el aprendizaje.
Díaz, M.L., Moya, P., Buscarons, R., Alonso, A. y del Pino, Y. (2006). La agricultura ecológica, una alternativa sostenible. Grupo de cooperación Columela.
Groarke, JM, et al. (2020). Loneliness in the UK during the COVID-19 pandemic: Cross-sectional results from the COVID-19 Psychological Wellbeing Study [Soledad en el Reino Unido durante la pandemia de COVID-19: resultados transversales de la pandemia de COVID-19. Estudio de Bienestar Psicológico]. PLoS ONE, 15(9), 1-18. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0239698
Guevara, G., Verdesoto, A., y Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173. http://recimundo.com/index.php/es/article/view/860
Melchiors AC, Correr CJ, Rossignoli P, Pontarolo R, Fernández F. (2004) Medidas de evaluación de la calidad de vida en Diabetes. Parte I: Conceptos y criterios de revisión. Pharmacy Practice, 2(1), 1-11. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69020101
Ochoa Romero, M. E., Erráez Alvarado, J. L., Ordoñez Ocampo, B. P., & Espinoza Freire, E. E. (2021). Los museos en la enseñanza de Historia. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 439-444.
Poole, D. (2008). Bien Común y Derechos Humanos. Persona y Derecho, (59), 97-133. https://doi.org/10.15581/011.31756
Rebollo Gonzáleaz. J. A. (2011). Deporte y recreación. COLEF de Andalucía, (37), 5-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4160415
UNESCO (2015a). Educación física de calidad. Guía para los responsables políticos. Francia: UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002338/233812S.pdf
Vargas Núñez, B. (2020) Bienestar social, Satisfacción de la vida y Características personales de violencia. VERTIENTES Revista Especializada en Ciencias de la Salud 23(1-2): 22-30. https://www.revistas.unam.mx/index.php/vertientes/article/view/81032
Secretaría de Desarrollo de la Costa Caribe. (2019). Nicaragua: Estrategia actualizada de desarrollo de la Costa Caribe y El Alto Wangki y Bocay 2019 - 2029. https://www.uraccan.edu.ni/plan-desarrollo-costa-caribe
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Consejo Nacional de Universidades (CNU)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.