Social and cultural well-being strategies for educational and community development

Authors

Keywords:

Sustainable, development, communities, cultural identity, quality of life

Abstract

This paper outlines the outcome of the project of social and cultural well-being, designed to create strategies for holistic and sustainable development on the educational community of the Santa Teresita Institute in the territory of La Batea, Muelle de los Bueyes in the Nicaraguan Caribbean Coast Autonomous Region (RACCS). This research process was qualitative and descriptive; the study area was the Santa Teresita Institute with a sample of 57 people conformed by students, teachers, and parents. Key findings displayed how vital is the support from all the educational community to apply actions for environment conservation and protection, cultural identity, promotion of sports and recreation. Overall, it proves how this project supports the study population’s social and cultural well-being in a tangible way for the improvement of their quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Arias, J., & Covinos, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting Eirl. https://doi.org/http://hdl.handle.net/20.500.12390/2260

Cuarán Guerrero, M. S., Torres Merlo, O., & Pacífico Fichamba, L. (2021). El emprendimiento joven: Un desafío para el desarrollo local. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(1), 1-16. 2021. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2880

Dix, K., et. al. (2020). Una revisión sistemática de la investigación de intervención que examina el bienestar efectivo de los estudiantes en las escuelas y sus Resultados Académicos. Resumen ejecutivo. Melbourne (Australia): Evidencia para el aprendizaje.

Díaz, M.L., Moya, P., Buscarons, R., Alonso, A. y del Pino, Y. (2006). La agricultura ecológica, una alternativa sostenible. Grupo de cooperación Columela.

Groarke, JM, et al. (2020). Loneliness in the UK during the COVID-19 pandemic: Cross-sectional results from the COVID-19 Psychological Wellbeing Study [Soledad en el Reino Unido durante la pandemia de COVID-19: resultados transversales de la pandemia de COVID-19. Estudio de Bienestar Psicológico]. PLoS ONE, 15(9), 1-18. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0239698

Guevara, G., Verdesoto, A., y Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173. http://recimundo.com/index.php/es/article/view/860

Melchiors AC, Correr CJ, Rossignoli P, Pontarolo R, Fernández F. (2004) Medidas de evaluación de la calidad de vida en Diabetes. Parte I: Conceptos y criterios de revisión. Pharmacy Practice, 2(1), 1-11. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69020101

Ochoa Romero, M. E., Erráez Alvarado, J. L., Ordoñez Ocampo, B. P., & Espinoza Freire, E. E. (2021). Los museos en la enseñanza de Historia. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 439-444.

Poole, D. (2008). Bien Común y Derechos Humanos. Persona y Derecho, (59), 97-133. https://doi.org/10.15581/011.31756

Rebollo Gonzáleaz. J. A. (2011). Deporte y recreación. COLEF de Andalucía, (37), 5-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4160415

UNESCO (2015a). Educación física de calidad. Guía para los responsables políticos. Francia: UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002338/233812S.pdf

Vargas Núñez, B. (2020) Bienestar social, Satisfacción de la vida y Características personales de violencia. VERTIENTES Revista Especializada en Ciencias de la Salud 23(1-2): 22-30. https://www.revistas.unam.mx/index.php/vertientes/article/view/81032

Secretaría de Desarrollo de la Costa Caribe. (2019). Nicaragua: Estrategia actualizada de desarrollo de la Costa Caribe y El Alto Wangki y Bocay 2019 - 2029. https://www.uraccan.edu.ni/plan-desarrollo-costa-caribe

Published

2025-05-13

How to Cite

Argüello, A. A. (2025). Social and cultural well-being strategies for educational and community development. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 97–101. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/329

Issue

Section

Producción Educativa 2022