Notes for building of epistemological references for learning in Nicaragua

Authors

Keywords:

Paradigm, Learning, Complexity, Self-organization, Self-regulation, Interdependence, Sustainability

Abstract

In Nicaragua, a bet on learning has been declared and is being carried out, through an education focused on the person, on the family and on the community This is possible thanks to the work being done jointly by the four subsystems that constitute the national education system. In the area of higher education, with the recent reforms to the legal supports, Law 1114 and others, there is an open possibility of rethinking the horizon from which to understand and put on track our educational mission, so that it accounts for the national policy mentioned above. With this work, honestly and humbly, we intend to collaborate in the exercise initiated by the National Council of Universities, in order to weave the epistemological references that support the well-intentioned and revolutionary decision to move from teaching to learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Battram, A. (2001). Navegar por la complejidad. Guía básica sobre la teoría de la complejidad en la empresa y la gestión. Editores Granica.

Betto, F. (1999). La obra del artista. Una visión holística del universo. Trotta.

Bohm, D. (2008). La totalidad y el orden implicado. Editorial Kairós.

Capra, F. (1998). La trama de la vida. Una nueva perspectiva de los sistemas vivos. Anagrama.

Capra F. (1992). El punto crucial. Ciencia, sociedad y cultura naciente. Troquel Editores.

Capra, F. (1991). El nuevo paradigma. Nueva Conciencia, 22, 28-31.

GRUN. Plan Nacional de Lucha contra la Pobreza y para el Desarrollo Humano. 2022-2026. https://www.el19digital.com/artículos/ver/título:118872

Grillo, M. (2016). Los tres principios que fundamentan el cambio educativo. http://www.educarjuntos.com.ar/wp-content/

Irías, C. (2013). El deseo de infinito. U De La Salle, Costa Rica.

Irías, C. (2016). Proyecto Educativo Institucional. Universidad Internacional Antonio de Valdivieso.

Irías, C. (2020). La tejedora de sueños. La educación en la trama de la vida. Pandemia y nueva dinámica de vida. Una mirada dominicana.

Boletín especial de estudio y reflexión. Dominicos de Centroamérica, 11-17.

La Gaceta Diario Oficial. (18 de febrero de 2014). Constitución Política de la República de Nicaragua. La Gaceta, 12541284.

Maldonado, C. E. (2015). Significado e impacto social de las ciencias de la complejidad. Ediciones desde abajo.

Moraes, M. C. (2007). Complejidad, Transdisciplinariedad y Educación: Algunas reflexiones. PUC-SP.

Najmanovich, D. (2019). Complejidades del saber. Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.

Najmanovich, D. (2017). El sujeto complejo: La condición humana en la era de la red. Utopía y Praxis Latinoamericana, 22(78), 25-48.

Najmanovich, D. (2005). Estética del pensamiento complejo. Andamios 1(2), 19-42.

Santos, B de S. (2011). Epistemologías del Sur. Utopía y Praxis Latinoamericana. 16(54), 17-39.

Sloan, D. (2015). Más allá del mundo mecanicista. Waldorflibrary.Org.

Published

2022-11-11

How to Cite

Irías Amaya, C. (2022). Notes for building of epistemological references for learning in Nicaragua. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 2(4), 29–38. Retrieved from http://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/103

Issue

Section

Tema Central