Weaving meanings of interculturality in the path of intercultural higher education

Authors

Keywords:

pedagogy, competence, intercultural education, cultural diversity

Abstract

In this research, meanings of interculturality have been woven into the path of intercultural higher education. This is a qualitative study based on a phenomenological approach where collective construction workshops were established with the participation of students, teachers, and administrative staff of the University of the Autonomous Regions of the Nicaraguan Caribbean Coast (URACCAN) – Bluefields University Campus. The main results show the contextualized definitions of the analysis categories of interculturality and intercultural education that the university community lives and feels, likewise, interculturality is positioned as a process of vindication of people from the political and cultural dimensions that lead to the good living. Furthermore, the path of intercultural education focuses on the construction of curricular tissues inspired by the dreams and desires of the people that reflect competencies, attitudes, and values to address cultural diversity. It is concluded that it is necessary for students, teachers, and administrative staff of university institutions to configure epistemologies of interculturality to advance in the construction of more just, inclusive, and equitable societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aguilera-Martínez, F. A., Vargas-Niño, P. A., Serrano-Cruz, N. I. y CastellanosEscobar, M. C. (2015). Estudio de los imaginarios sociales urbanos desde las prácticas pedagógicas. Revista de Arquitectura, 17(1), 104-110. https://doi.org/10.14718/RevArq.2015.17.1.10

Andrews, M., Backstrand, J. R., Boyle, J. S. Campinha-Bacote, J., Davidhizar, R. E., Doutrich, D. y Zoucha, R. (2010). Chapter 3: Theoretical basis for transcultural care [Capítulo 3: Bases teóricas del cuidado transcultural]. Journal of Transcultural Nursing, 21(4_suppl), 53S-136S.

Arasaratnam-Smith, L. A. y Deardorff, D. K. (2022). Developing Intercultural Competence in Higher Education: International Students’ Stories and SelfReflection [Desarrollo de la competencia intercultural en la educación superior: historias y autorreflexión de estudiantes internacionales]. Taylor & Francis.

Beltrán, R. (2002). Educación intercultural en los centros de personas adultas en Huelva. Portularia: Revista de Trabajo Social, 2, 231-244 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=304391

Blais, M. y Martineau, S. (2006). L’analyse inductive générale: description d’une démarche visant à donner un sens à des données brutes. [El análisis inductivo general: descripción de una gestión visando a donner un sentido de los données brutos]. Recherches qualitatives, 26(2), 1-18

Consejo Nacional de Universidades. (2022). Marco estratégico de la Educación Superior 2022-2030. Managua: Editorial CNU

Creswell, J. W. (2013). Steps in conducting a scholarly mixed methods study [Pasos para realizar un estudio académico con métodos mixtos]. University of Nebraska.

Cuevas-Álvarez, M., Pérez-Mendoza, M. y AríasMoguel, G. (2021). Internacionalización del currículum para desarrollar la competencia intercultural en estdudiantes de negocios. Investigación & Negocios, 14(23), 196-208. https://doi.org/10.38147/invneg.v14i23.136

Dalib, S., Harun, M. y Yusof, N. (2016). Student intercultural competence in a Malaysian campus: A phenomenological approach [Competencia intercultural estudiantil en un campus de Malasia: un enfoque fenomenológico]. Journal of Multicultural Discourses, 12(1), 42-62. https://doi.org/10.1080/17447143.2016.1264408

Deardorff, D. K. (2006). Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization [Identificación y evaluación de la competencia intercultural como resultado de la internacionalización del estudiante]. Journal of Studies in International Education, 10(3), 241-266. https://doi.org/10.1177/1028315306287002

Deardorff, D.K. (2004). The identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization at institutions of higher education in the United States. [La identificación y evaluación de la competencia intercultural como resultado de la internacionalización de los estudiantes en instituciones de educación superior en los Estados Unidos]. Journal of Studies in International Education, 10(3), 241-266. http://www.lib.ncsu.edu/resolver/1840.16/5733

Elboj-Saso, C., Valero Errazu, D., IñiguezBerrozpe, T. y Gómez-Bahillo, C. (2017). La competencia intercultural en las organizaciones: una aproximación teórica. Revista Internacional De Organizaciones, (19), 75-92. https://doi.org/10.17345/rio19.75–92

Figueroa-Serrano, D. (2018). Identidad y alteriadad en el diálogo intercultural. Un acercamiento desde la intersubjetividad cultural. Antropología Experimental, (18), 195-207. https://doi.org/10.17561/rae.v0i18.2357

Flores-López, W. O. (2019). Actitudes hacia las matemáticas en la resolución de problemas y su relación con la investigación propia. URRACAN https://acortar.link/sEFdQg

Freire, P. (2004). Pedagogy of the Oppressed. 30th anniversary ed. [Pedagogía del oprimido. Edición 30 aniversario]. New York: Continuum

Gamino-Carranza, A. y Acosta-González, M. (2016). Modelo curricular del Tecnológico Nacional de México. Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-25. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.10

Garrote-Rojas, D., Arenas-Castillejo, J. Á. y Jiménez-Fernández, S. (2018). Educación Intercultural en El Aula: Profesorado y Tic. Revista Prisma Social, 22, 326–345.

Ghiso, A. (1999). Acercamientos: el taller en procesos deinvestigación interactivos. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 5(9), 141-153.

Gómez-Parra, M. E. y Hà, T. A. (2021). First steps towards intercultural education in Vietnam: exploring primary education teachers’ level of intercultural competence. [Primeros pasos hacia la educación intercultural en Vietnam: explorar el nivel de competencia intercultural de los profesores de educación primaria]. Culture and Education, 33(1), 78-105. https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1859740

González-Lara, M. (2014). El oficio de formar: entre artesanos y científicos. Informe final de investigación. IDEP

Gorski, P. (2008). Good Intentions Are Not Enough: A Decolonizing Intercultural Education. [Las buenas intenciones no son suficientes: una educación intercultural descolonizadora]. Intercultural Education, 19 (6). 515–525. https://doi.org/10.1080/14675980802568319

Hooker, A. (2017). El papel de la comunicación en procesos de interculturalidad. URACCAN Al Día, 11(2), 14-17.

https://revistas.uraccan.edu.ni/index.php/ uraccanaldia/article/view/414

Jové, G. (1998). Diversidad cultural en los centros educativos: el currículum desde una perspectiva intercultural. Cultura y Educación, 10(2), 17-36. https://doi.org/10.1174/113564098320765271

Leiva, J. (2010). Práctica de la interculturalidad desde la perspectiva docente: análisis y propuestas pedagógicas. Cultura y Educación, 22(1), 67-84. https://doi.org/10.1174/113564010790935240

Matsumoto, D. y Juang, L. (2016). Culture and psychology. [Cultura y Psicología].

Molina, F. (2000). Apuntes para una sociología de la educación intercultural. Cultura y Educación, 12, 1(2), 167-179. http://dx.doi.org/10.1174/113564000753837278

Nijhuis, C. J. G., Voogt, J. M. y Pieters, J. M. (2012). The cultural complexity of international collaboration: Conditions for sustainable curriculum development in Ghana. [La complejidad cultural de la colaboración internacional: condiciones para el desarrollo curricular sostenible en Ghana]. International Journal of Intercultural Relations, 36(5), 647- 658. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2012.02.003

Palechor-Arévalo, L. (2020). Interculturalidad, Encuentro de dos Mundos. Sentires y Pensares. Tejiendo Memorias, 1(0), 69- 81.

Pérez-Ruiz, A. (2018). Práctica docente y currículo: Un marco de análisis construccionista. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-15.

https://doi. org/10.15359/ree.22-3.20

Portera, A. (2010). Intercultural and multicultural education: Epistemological and semantic aspects. [Educación intercultural y multicultural: aspecto epistemológico y semánticos] In Intercultural and multicultural education, 26-44.

Richars, G. y Wilson, J. (2007). Tourism, creativity and development. [Turismo, creatividad y desarrollo] (Vol. 10). London: Routledge.

Ríos, R. (2018). La práctica pedagógica como herramienta para historiar la pedagogía en Colombia. Pedagogía y Saberes, 49, 27-40

Published

2023-06-26

How to Cite

García Peralta , I. A., & Flores López , W. O. (2023). Weaving meanings of interculturality in the path of intercultural higher education. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 3(5), 59–69. Retrieved from http://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/174

Issue

Section

Tema Central