Teaching and learning of social sciences, a pending issue in the multigrade school in Colombia

Authors

Keywords:

rural education, social sciences, teacher, student

Abstract

The main proposal of this essay is to reflect on the teaching and learning of social sciences in rural multrigrade schools in Colombia. For this purpose, it is based on a descriptive qualitative methodology in order to identify the characteristics of the social phenomenon. The paper focuses on three components; it begins with the description of the characteristics and practices that take place in the multigrade school, continues with the discussions that have been generated in the social sciences, and highlights the importance of knowing them in order to take as an example the problem of reading maps and textbooks that are used in primary school in multigrade modality. Likewise, the importance of adequate training for the multigrade school teacher, a flexible curriculum in educational institutions in Colombia and actions that promote critical thinking in students are discussed. Finally, the importance of a professional training of the teacher in the framework of teaching and learning is raised, for which research on pedagogical practices is essential.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

El Tiempo. (19 de septiembre del 2020). Academia Colombiana de Historia lamenta derribo de estatua en Popayán. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/colombia/cali/academia-colombianade-historia-lamenta-derribo-deestatua-de-sebastian-de-belalcazar-enpopayan-538737

Bolívar, A. (2005). Conocimiento didáctico del contenido y didácticas específicas. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 9(2), 1-39.

Bustos, A. (2010). Aproximación a las aulas de escuela rural: heterogeneidad y aprendizaje en los grupos multigrado. Revista de Educación, 352, 353- 378.

Lapalma, A. I. (2001). El escenario de la intervención comunitaria. Revista De Psicología, 10(2), Pág. 61–70. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2001.18573

Jojoa, J. K. (2016). Cátedra de paz: un compromiso con la educación en derechos humanos. Nova et vétera, 25, 87-98. file:///C:/ Users/TI_CNU/Downloads/DialnetCatedraDeLaPaz-6481666.pdf

Cacciamani, S. (2014). Saber formular hipótesis. Bases para preparar personas capaces de pasar todas las pruebas de la vida. Magisterio Editorial

Rodríguez, P. N., Mesa, Y. M., Cepero, M. C. G., Calderón, F. R. A., Hoyos, D. E. G., Silva, M. P., & Gómez, J. E. (2021). Flexibilización curricular: una ruta para crear oportunidades de aprendizaje en el marco de la transformación pedagógica. La educación en primer lugar. Volumen 3.

Uttech, M. (2001). Imaginar, facilitar, transformar. Una pedagogía para el salón multigrado y la escuela rural. México: Paidós.

Valbuena, E. (2007). El conocimiento didáctico del contenido biológico: estudio de las concepciones disciplinares y didácticas de futuros docentes de la universidad pedagógica nacional (colombia). [Memoria para optar al grado de doctor]. [Madrid, Universidad Complutense de Madrid]. https://docta.ucm.es/rest/api/core/bitstreams/4878d6ad-d34d4147-89de-c0057cfe231c/content

Vílchez, N. G. (2004). Una revisión y actualización del concepto de Currículo. Telos. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 6(2), 194-208.

Wallerstein, I. (1996). Abrir las ciencias sociales. Editorial Siglo XIX.

Walsh, C. (2008). “Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político-epistémicas de refundar el Estado”. Tabula Rasa, 9, 131-152.

Yuni, J. A., & Urbano, C. A. (2014). Técnicas para investigar: recursos metodológicos para la preparación de proyectos de investigación, (2nd.e.d.). Editorial Brujas. https://bibliotecafrancisco.files.wordpress.com/2016/06/tc3a9cnicaspara-investigar-volumen-1-yuni-josc3a9-alberto-y-urbano-claudio-ariel.pdf

Published

2023-06-26

How to Cite

Romero Ospina , F. A. (2023). Teaching and learning of social sciences, a pending issue in the multigrade school in Colombia. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 3(5), 103–110. Retrieved from http://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/178

Issue

Section

Ensayos y Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.