Relationship between the planning and evaluation of learning in virtual distance education

Authors

Keywords:

curriculum evaluation, test, reagents, competences

Abstract

In the context of the reform of the Nicaraguan educational system, it is evident that teachers’ attention is generally focused on the curricular planning of the content to be taught in the course. In this context, the criteria for choosing the type of evaluation should be considered to ensure learning. The evaluations must follow the structure and the assurance of elements necessary for the understanding of its addressee. This paper analyzes the relationship between the planning of didactic content and the forms of evaluation (objective tests) used in continuing education courses (distance mode), in order to comply with the methodological processes required for the effective learning process and feedback between the student and the teacher. For this purpose, a process of documentary review of ten courses given in continuing education format and in virtual distance modality was proposed, to determine the relationship between content, competencies and objective tests applied as learning evaluation tools. It is concluded that the courses examined must present a direct, coherent and reasoned connection between the competencies and the evaluation tests used. Therefore, the university should focus attention on this element that may be affecting the academic performance of students, especially in the curricular area.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aguirre, C. (2017). Estilos de aprendizaje de docentes: oportunidad para la mejora de la enseñanza –aprendizaje en la Universidad Nacional Agraria, Managua, Nicaragua. La Calera, 17(28), 28–32.

Arteaga, H. (2009). El docente investigador en la formación de profesionales. El Docente Investigador En La Formación de Profesionales, 1(27), 1–21.

Barca-Lozano, A., Almeida, L. S., PortoRioboo, A. M., Peralbo-Uzquiano, M., & Brenlla-Blanco, J. C. (2012). Motivación escolar y rendimiento: impacto de metas académicas, de estrategias de aprendizaje y autoeficacia. Anales de Psicología, 28(3). https://doi.org/10.6018/analesps.28.3.156101

Barriga Aravena, E., & Gajardo Rojas, L. V. (2020). Planificación y evaluación del aprendizaje desde el desafío de diversificar la enseñanza. Ediciones delaJunji.

Castillo Arredondo, S., & Cabrerizo Diago, J. (2010). Evaluación educativa del aprendizaje y las competencias. Pearson Educación S.A.

García Ramos, J. M. (1994). Bases pedagógicas de la evaluación: guía práctica para educadores. Síntesis Editorial.

García, A. (2010). Evaluación del desempeño docente. Revista española de pedagogía,439-459

Gómez-Arteaga, I., y Escobar Mamani, f. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: Incremento de la desigualdad social en el Perú. Revisa Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (15), 152-165.

Guevara, G., Verdesoto, A., & Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), 163–173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173

Medina Rivilla, A., & Salvador Mata, F. (2009). Didáctica general. Pearson Educación.

Moon, J. (2004). Using reflective learning to improve the impacto f short couses and woekshops. [Utilizar el aprendizaje reflexivo para mejorar el impacto de los cursos cortos y talleres.] Journal of continuing Education in the Health professions, 24 (1), 4-11.

Noé, R. (a) (2006, 12 de mayo). “Relación existente entre la planificación, lo que ocurre en el aula y la evaluación de los aprendizajes” [Conferencia]. Tegucigalpa, Honduras.

Noé, R. (b) (2006, 10 de febrero,). El Quehacer Educativo y Evaluación de los Aprendizajes. [Conferencia] Tegucigalpa, Honduras.

Salcedo Galvis, H. (2011). Los objetivos y su importancia para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista de Pedagogía, 113-130

Secretaría de Educación del Gobierno de Veracruz. (s.f.). Manual para la elaboración de reactivos.

Secretaria de Educación Pública (2011). Estándares y evaluación docente en México: el estado del debate. Serie documentos, 59.

Silerio Quiñonez, J., & Barraza Macías, A. (2013). La evaluación del aprendizaje en educación media superior: dificultades y posibles soluciones. Praxis Investigativa ReDIE: Revista Electrónica de La Red Durango de Investigadores Educativos, 5(9), 52–58

Tenbrink. (2010). Evaluación: guía práctica para los profesores. Narcea.

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta. e.d.). ECOE.

UNAN-Managua. (2018). Planificación del proceso de aprendizaje en ambientes virtuales.

UNAN-Managua. (2021). Normativa de los programas de Educación Continua de la UNAN-Managua

Published

2023-06-26

How to Cite

Flores-Pacheco, J. A., Martínez, R. A. N., & Llanes-Gutiérrez , F. J. . (2023). Relationship between the planning and evaluation of learning in virtual distance education. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 3(5), 111–127. Retrieved from http://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/179

Issue

Section

Ensayos y Artículos