Advances and challenges of innovation and educational research at the Ministry of Education

Authors

Keywords:

Educational research, Innovation, Educational management, Technological competencies

Abstract

This essay addresses the advances and challenges of educational research and innovation in the context of the National Plan for the Fight against Poverty and for Human Development (2022-2026) implemented throughout the country, for the improvement of pedagogical management process and quality of the education sector. First, the development of educational innovation and research is highlighted from the work of the protagonists, emphasizing the importance that the Government of Reconciliation and National Unity (GRUN, for its acronyms in Spanish) has given in the five-year plans, adding the actions of the teachers carried out by the Network of Educational Researchers of Nicaragua (RIENIC, for its acronyms in Spanish) through research actions. Similarly, initiatives to develop skills in the practice of research and the design of innovative strategies that contribute to the strengthening of learning processes are addressed, emphasizing to encourage the design and publication of research by public servants in the Ministry of Education (MINED, for its acronyms in Spanish), so that they are updated in the use of technologies to apply them in the classroom. The text also highlights the role of educational television as a means of innovation, which is consolidated as an influential platform from childhood and contributes to learning processes. The main challenges for MINED in the field of educational research and innovation are also presented. Thus, this work is presented as a theoretical, documentary and historical contribution, through a situational analysis of research and educational innovation in the country and the National Education System. Consequently, the need to strengthen pedagogical practice through the generation of results for decision-making.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bermúdez, J. L. (2021). Informe de Aulas Digitales Móviles. Técnico. [Documento no publicado, facilitado por la Dirección de Tecnología Educativa, MINED]

Cajina , A. S. (2022). Informe mensual de produccion de Tele-clases educativas. MINED, [Documento no publicado, facilitado por la Dirección de Tecnología Educativa. MINED]

Chávez, K. (2015, diciembre 7). Comunidad educativa celebra encuentro nacional para delinear nuevas rutas de trabajo 2016. El 19 Digital https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:36791-

Gobierno de Reconciliacion y Unidad Nacional. (2012). Plan Nacional de Desarrollo Humano 2012-2016. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/siteal_nicaragua_0029.pdf

Gobierno de Reconciliacion y Unidad Nacional. (2017). Ejes del Programa Nacional de Desarrollo Humano 2018-2021 http://www.pndh.gob.ni/do-cumentos/planesanteriores/03_PND-H_2017-2021(12dic2017).pdf

Gobierno de Reconciliacion y Unidad Nacional. (2021). Plan Nacional de Lucha Contra la Pobreza y para el Desarrollo Humano 2022-2026. https://www.pndh.gob.ni/documentos/pnlc-dh/PNCL-DH_20222026(19Jul21).pdf

Jimenéz, K. S. (2022). Informe Técnico del portal Nicaragua Educa (2021-2022). Técnico, [Documento no publicado, facilitado por la Dirección de Tecnología Educativa. MINED]

Ley No. 582. Ley General de Educación. (2006, 03 de agosto) Asamblea Nacional de la República de Nicaragua. La Gaceta Diario Oficial No. 150. http://legislacion.asamblea.gob.ni/normaweb.nsf/($All)/B2FBC86E5FD975420625755B00765A99

Margalef, G. y Arenas, M. (2006). ¿Qué entendemos por innovación educativa? A propósito del desarrollo curricular. Perspectiva educacional, Formación de profesores. (N° 47) M, pp. 13-31. https://www.redalyc.org/pdf/3333/333328828002.pdf

Marmolejo, C. (2013). La adaptabilidad como base de la innovación en el proceso de enseñanza-aprendizaje del diseño gráfico. [Ponencia de investigación]. 5° encuentro BID centros iberoamericanos de enseñanza de diseño. Madrid, España. http://biddimad.org/encuentro/wpcontent/uploads/2013/12/mesa-de-trabajo-ense%C3%B1anza-y-did%C3%A1ctica-del-dise%C3%B1o.pdf

Morales, P. (2010). Investigación e innovación educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Volumen 8, (N°2), pp.4773. https://revistas.uam.es/reice/article/view/5360/5799

Navarro, E., Jiménez, E., Rappoport, S, y Thoilliez, B. (2017). Fundamentos de la investigación y la innovación educativa. https://www.unir.net/wp-content/uploads/2017/04/Investigacion_innovacion.pdf

Puebla, A. (2013). Importancia de la investigación educativa. Primer Congreso Internacional de Transformación Educativa. (N°55). https://transformacion-educativa.com/importancia-de-la-investigacion-educativa/

Sancho, J. M. (2010). Del sentido de la investigación educativa y la dificultad de que se considere para guiar las políticas y las prácticas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, volumen 8, (N°2), pp. 3446. https://www.redalyc.org/articulo.oaid=55114080003

Santana, L. (2019). Módulo Autoformativo de Estudios Sociales 5to y 6to grado Tercera Unidad Pedagógica. Managua, Nicaragua. [Documento no publicado, facilitado por la Dirección General de Educacion Primaria, MINED]

Suárez, T. L., Luna, A. V., Torre, G. J. y Ortega, C. P. (2010). Relaciones Entre Investigación e Innovación Educativa: las Concepciones de los Agentes del Cambio. https://www.repositoriodigital.ipn.mx/handle/123456789/3926

UNESCO (2016). Innovación educativa. Serie “Herramientas de apoyo para el trabajo docente. CARTOLAN E.I.R.L. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247005/PDF/247005spa.pdf. multi

Vanegas, S., Collado, A. y Cuadra N. (2021). De la articulación al Trabajo Conjunto. Ministerio de Educación (MINED).

Vásquez Bernal, M. (2019). Relación entre Investigación Educativa e Innovación Educativa En el Marco del Buen Vivir. Revista de divulgación de experiencias pedagógicas MAMAKUNA N°10 – Enero/Abril pp. 48-55.

file:///C:/Users/rossnypena/Downloads/Dialnet-RelacionEntreInvestigacionEducativaEInnovacionEduc-8380408%20(3).pdf

Zapata, G. (2021). Sistematización del proceso de articulación del Sistema Educativo Nacional y fortalecimiento de la investigación educativa. Índice Revista de Educación de Nicaragua. Año 1, (N.º 2) pp. 65-79. julio a diciembre

Published

2023-01-25

How to Cite

Peña Almanza, R. A., González Moncada, Y. T., & Santana Mendoza, L. E. (2023). Advances and challenges of innovation and educational research at the Ministry of Education. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 2(3), 19–32. Retrieved from http://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/70

Issue

Section

Tema Central