Research and educational innovation: a binding strategy between the educational and productive sectors in Nicaragua

Authors

Keywords:

Research, Innovation, Education, National plans, Human development

Abstract

This study applied triangulation as an alternative strategy to achieve greater methodological and theoretical validity through the use of various methods, data sources, theories and researchers, achieving results that allowed us to identify that educational research and innovation in Nicaragua are inserted in the national human development plans as strategic guidelines, which link the educational and productive sectors for solving socioeconomic problems and the contribution to the national economy, which express the political will of the Government of Reconciliation and National Unity (GRUN, for it Acronyms in Spanish). From the alliance, dialogue and consensus model, strategies have been implemented aimed at research and innovation from the country’s priority axes, based on education in all its forms and the complementarity of knowledge, thoughts and experiences, aimed at enhancing capacity, the genius and strengths of the people’s talents, awakening and strengthening community and transformative hopes, based on learning as a shared responsibility of all.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Blandón, D. (10 de Mayo de 2022). Investigación e Innovación educativa desde el trabajo conjunto Nicaragua. (C. Aguirre, Entrevistador)

Cepeda, G. (2006). La calidad en los métodos de investigación cualitativa: principios de aplicación práctica para estudios de casos. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 057-082.

CNU. (2 de Mayo de 2022). Inaugurado II Festival de Publicaciones educativas ÍNDICE – NICARAGUA 2021. https://www.cnu.edu.ni/inaugurado-ii-festival-de-publicaciones-educativas-indice-nicaragua-2021/

Comisión de Trabajo Conjunto. (2022). Principales Resultados I Semestre 2022. Managua, Nicaragua: Comisión de Trabajo Conjunto.

Comisión de Trabajo Conjunto MINED - INATEC - CNU. (2021). Evaluación 2021 y Desafíos 2022. Managua: Comisión de Trabajo Conjunto.

Comisión de Trabajo Conjunto MINED - INATEC - CNU. (2021). Resultados 2021. Managua, Nicaragua: CNU, Comisión de Trabajo Conjunto MINED - INATEC - CNU.

Comisión Investigación Educativa MINED - INATEC - CNU. (2019). Evaluación del plan de articulación y acciones relevantes I Semestre 2019. Managua, Nicaragua: Comisión de Trabajo Conjunto MINED - INATEC - CNU.

Comisión Nacional de Investigación. (2019). Informe de Evaluación 2019. Managua, Nicaragua: Comisión Nacional de Investigación.

Comisión Nacional de Investigación Educativa. (2020). Informe de evaluación del trabajo conjunto y proyección de cierre del año 2022. Managua, Nicaragua: Comisión Nacional de Trabajo Conjunto.

Comisión Nacional de Investigación Educativa. (2020). Sistematización Experiencias vividas en el fortalecimiento de la investigación educativa como función sustantiva, desde el proceso de articulación interinstitucional MINED-INATEC-CNU-SEAR, período 2017-2019. Managua, Nicaragua: MINED-INATEC-CNU-SEAR.

Comisión Nacional de Investigació Educativa. (2021). Evaluación de la Comisión Nacional de Investigació 2017 - 2021. Managua, Nicaragua: Comisión Nacional de Trabajo Conjunto.

Comisión Nacional de Trabajo Conjunto. (2016). Propuesta Plan Nacional de Articulación de la Educación 2016 - Eje Investigación Educativa. Managua, Nicaragua: Comisión de Trabajo Conjunto.

CONICYT. (2010). Plan Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación 2010 - 2013. Managua, Nicaragua : CONICYT.

CONICYT. (2010). Plan Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación 2010 - 2013. Managua, Nicaragua : CONICYT.

Cuadra, N. (17 de Mayo de 2022). Investigación e Innovación educativa desde el trabajo conjunto en Nicaragua. (C. Aguirre, Entrevistador)

Formichella, M. (2005). La evolución del concepto de innovación y su relación con el desarrollo. Tres Arroyos: MAAyP-INTA.

Garcés, H. (2000). Investigación Científica. Abya-Yala: Quito, Ecuador. GRUN. (2006). Programa de Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional 2006 - 2011. Managua, Nicaragua: GRUN.

GRUN. (2012 ). Plan Nacional de Desarrollo Humano 2012 - 2016. Managua, Nicaragua: GRUN.

GRUN. (2017). Ejes del Programa Nacional de Desarrollo Humano 2018 - 2021. Managua, Nicaragua: GRUN.

GRUN. (2021). Plan Nacional de Lucha Contra la Pobreza para el Desarrollo Humano 2022 – 2026. Managua, Nicaragua: GRUN.

INATEC. (11 de Mayo de 2022). Hackathon Nicaragua 2017. https://www.tecnacional.edu.ni/evento/hackathon-nicaragua-2017/.

INATEC. (12 de Mayo de 2022). Hackathon Nicaragua 2019, ya tiene ganadores. https://www.tecnacional.edu.ni/noticias/hackathonnicaragua-2019-ya-tiene-ganadores/.

INATEC. (13 de Mayo de 2022). Nicaragua presenta proyectos ganadores en Hackathon 2020. https://www.tecnacional.edu.ni/noticias/nicaragua-presenta-proyectos-ganadores-en-hackathon-2020/.

INATEC. (12 de Mayo de 2022). Todo un éxito el Hackathon Nicaragua 2018. https://www.tecnacional.edu.ni/noticias/exito-hackathon-nicaragua-2018/.

INATEC. (11 de Mayo de 2022). Triunfante cierre de Hackathon Nicaragua Expedición 2021. https://www.tecnacional.edu.ni/noticias/triunfante-cierre-hackathon-nicaragua/.

Ley 1063 de 2021, Ley Reguladora del Instituto Nacional Técnico y Tecnológico, de la República de Nicaragua. (s.f.).

Ley 582 de 2006, Ley General de Educación de la República de Nicaragua. (s.f.).

Ley 704 de 2009, Ley Creadora del Sistema Nacional para el Aseguramiento de la Calidad de la Educación y Reguladora Del Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación, de la República de Nicaragua. (s.f.).

Ley 89 de 1990, Ley de Autonomía de las Instituciones De Educación Superior, de la República de Nicaragua. (s.f.).

Manterola, C., & Otzen, T (2013). Por qué Investigar y Cómo Conducir una Investigación. Int. J. Morphol, 1498-1504.

MINED. (15 de Mayo de 2022). Inauguran II Festival de Publicaciones Educativas Índice Nicaragua 2021. https://www.mined.gob.ni/inauguran-ii-festival-de-publicaciones-educativas-indice-nicaragua-2021/.

MINED. (15 de Mayo de 2022). Primer Festival Nacional de Publicaciones Educativas Índice Nicaragua 2020. https://www.mined.gob.ni/events/primer-festival-nacional-de-publicaciones-educativas-indice-nicaragua-2020/.

Mulet, J. (2002). La innovación, concepto e importancia económica. Navarra, España: Fundación COTEC.

Murillo, R. (2012). Construyendo patria y porvenir. Managua, Nicaragua: GRUN.

Nicaragua Creativa. (21 de Abril de 2022). Relación entre las plataformas y el Programa Nacional de Economía Creativa. https://www.nicaraguacreativa.com/relacion-entre-las-plataformas-y-el-programa-nacional-de-economia-creativa/.

Okuda, M., & Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 118-124.

Pineda, E., Alvarado, E., & de Canales , F. (1994). Metodología de la investigación: Manual para el desarrollo de personal de salud. Washington: OPS.

Sampieri, R. H., Fernández , C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México D.F.: McGRAW-HILL.

Serrano, A. (10 de Mayo de 2022). Investigación e Innovación educativa desde el trabjo conjunto Nicaragua. (C. Aguirre, Entrevistador)

Van de Velde, Herman. (2017). Investigar y emprender para innovar en educación, en la vida. Estelí: ÁBACOenRed.

Van de Velde, Herman. (14 de Mayo de 2022). Aprende a investigar investigando... Una experiencia desde Nicaragua. https://otrasvoceseneducacion.org/archivos/184497.

Winston, J., Barbosa, J., & Rodríguez, M. (2013). Revisión y análisis documental para estado del arte: una propuesta metodológica desde el contexto de la sistematización de experiencias educativas. Investigación Bibliotecológica, 1- 5.

Zapata, G. (2021). Sistematización del proceso de articulación del Sistema Educativo Nacional y fortalecimiento de la investigación educativa. Índice Revista de Educación de Nicaragua , 65 - 79.

Published

2023-01-25

How to Cite

Aguirre Salinas, C. (2023). Research and educational innovation: a binding strategy between the educational and productive sectors in Nicaragua. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 2(3), 43–62. Retrieved from http://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/72

Issue

Section

Tema Central