Research and innovation from universities as a driving force of Nicaraguan human development

Authors

Keywords:

Universities, Research, Innovation, Human development

Abstract

The mission of universities is to contribute to the training of integral professionals who play a part in the country’s sustainable socioeconomic and environmental development. This mission is based on articulating three substantive functions: teaching, scientific research, and university extension or social linkage. Concerning scientific research, this allows the generation of knowledge, which, connected to innovation and entrepreneurship processes, offers the possibility of contributing to the human development of Nicaragua. Research and innovation processes have been promoted through the approval of national and university policies. However, reflecting on the progress made in this area is essential.

Therefore, the main objective of this essay is to discuss the importance of research and innovation processes in university activities and their contribution to Nicaraguan human development. In the analysis of the research and innovation processes carried out by the member universities of the National University Council (CNU, for its acronyms in Spanish), as guidelines for development at the national and university level, it was found that national and university policies guide the development of Science, Technology and Innovation. Notably, in the National Plan for the Fight against Poverty and for Human Development (2022-2026), lines of action are defined so Higher Education Institutions can contribute to its fulfilment from their key internal and external processes in inter-institutional coordination.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Consejo Nacional de Universidades-CNU. (2019). Rendición Social de Cuentas 2019 (p. 132). CNU.

Consejo Nicaragüense de Ciencia y Tecnología. (2010). Plan Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Nicaragua 2010-2013.

Consejo Superior Universitario Centroamericano-CSUCA. (2021). Quinto Plan para la Integración Regional de la Educación Superior de Centroamérica y República Dominicana. In s (p. 202).

Economía Creativa Nicaragua. (2019). Documento base para la formulación de la estrategia de fomento de la economía creativa y emprendedora (p. 30).

Fabre Bautista, G. C. (2005). Las Funciones Sustantivas de la Universidad y su Articulación en un Departamento Docente. V Congreso Internacional Virtual de Educación, 1–10.

Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional. (2022). Plan Nacional de Lucha Contra la Pobreza y para el Desarrollo Humano 2022 2026.

Ley de Autonomía de las Instituciones de Educación Superior. Ley No. 89, (1990).

Marrón Gaite, M. J. (2001). La difusión de innovaciones desde una perspectiva geográfica. Principales tendencias. Estudios Geográficos, LXII(245).

Nicaragua Creativa. (2022). Concepto de Economía Creativa.

OECD. (2005). Manual de Oslo: Guía para la recogida e interpretación de datos sobre Innovación (Tercera). EUROSTAT.

Tamayo, M. T. (2004). El proceso de la investigación científica. Limusa. https://books.google.com.ni/books?id=BhymmEqkkJwC

UNAN Managua. (2022a). Informe final de las temporadas de innovación abierta. Dirección de Innovación.

UNAN Managua. (2022b). Ruta metodológica de la Jornada Universitaria de Desarrollo Científico del año académico 2022, en su XL edición (p. 15). Dirección de Investigación y Posgrado.

Vizcaíno, M., & Muñoz, R. (2018). La institucionalización de la investigación en Colombia. In Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia (Ed.), Las universidades como productoras de conocimiento en Colombia (pp. 91–113). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.16925/9789587601060

Published

2023-01-25

How to Cite

Blandón Sandino, D. Y., Gago García, V. del S., & Videa Acuña, X. L. (2023). Research and innovation from universities as a driving force of Nicaraguan human development. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 2(3), 63–79. Retrieved from http://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/74

Issue

Section

Tema Central