Genuine cooperation: a re-signification from the popular education approach in university management

Authors

Keywords:

University cooperation, International cooperation, Genuine cooperation, Popular education, Genuiness, Solidarity

Abstract

The context of cooperation must be present in the debate and reflection spaces in all human relations in order to raise effective proposals for its performance. This paper explains the framework for the implementation of a genuine cooperation in university environment from the popular education approach, taking as a starting point the genuineness and solidarity as moral principles in social relations. The methodology used was systematic analysis of documents, interviews with experts based on concepts and categories of the field of study related to cooperation, genuineness, solidarity, international relations and other concepts. As the main results the university community must create conditions to understand the elements of a cooperation which responds to its identity and nature, and the parties involved understand each other and participate without losing sight of mutual interests in order to establish alliances and formalize agreements to face global challenges. Finally, it is proposed that it is possible to cooperate as soon as reciprocal relations are established in a transparent manner through horizontal relations, without conditions or impositions; in this way, authentic alliances will effectively contribute to a new genuine and solidarity cooperation model that will lead to the desired development of the people in a global framework.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Chomsky, N. (2020). Cooperación o extinción. Penguin Random House Grupo Editorial, S.A.U.

Consejo Nacional de Universidades (CNU, 2019). Plan Estratégico de la Educación Superior 2012-2021. Managua, Nicaragua, 14 de febrero, 2019.

Duque, M. (2013). El concepto de solidaridad. De Lucas, Javier. 1993. El concepto de solidaridad. México. Revista de Estudios Sociales No. 46 • rev.estud.soc. DOI: http://dx.doi.org/10.7440/res46.2013.19. http://www.scielo.org.co/pdf/res/n46/n46a19.pdf

Fernández Segado, F. (2012). La solidaridad como principio constitucional. Teoría Y Realidad Constitucional, (30), 139–181. https://doi.org/10.5944/trc.30.2012.7004

Florensa, S. (s.f). El Plan Marshall. La guerra fría, la OTAN frente al Pacto de Varsovia. Siglo XX, Historia universal.

Freire, P. (1965). La educación como práctica de la libertad. Siglo veintiuno editores.

Freire, P. (1992). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Siglo veintiuno editores.

Gómez-Galán, M. y Sanahuja, J. A. (1999). El sistema internacional de cooperación y ayuda al desarrollo. Una aproximación a sus actores e instrumentos. Madrid: Cideal.

Keohane. R. O. (1988). Después de la Hegemonía: cooperación y discordia en la política económica mundial. Buenos Aires: Grupo Editor Latinoamericano.

Moyo, D. (May, 5, 2009). Is Aid Killing Africa? Dambisa Moyo talks about Dead Aid on ABC. https://www.youtube.com/watch?v=HIPvlQOCfAQ

Moyo, D. (2010). Dead Aid. Why aid is not working and how there is a better way for Africa. Farrar, Straus and Ginoux, New York.

Naciones Unidas (1945). Artículo 55, Capítulo IX: Cooperación internacional económica y social Carta de las Naciones Unidas. https://www.un.org/es/about-us/ un-charter/chapter-9

Naciones Unidas (2000). Declaración del Milenio. Resolución aprobada por la Asamblea General. https://www.un.org/spanish/milenio/ares552.pdf

Naciones Unidas (2002). Conferencia Internacional sobre la Financiación para el Desarrollo Monterrey (México) 18 a 22 de marzo de 2002. https://www.un.org/es/conf/ffd/2002/pdf/ACONF1983.pdf

Ochoa M., et al. (2016). Pensamiento crítico en acción ‘Cooperación Genuina’: paradigma vital-esencial en la construcción de escenarios educativos alternativos populares latinoamericanos. ÁBACOenRed. https://abacoenred.com/biblioteca/cooperacion/cooperacion-genuina/

Ochoa, M. & Caballero, C. (2016). Cooperación Genuina, una propuesta emancipatoria para América Latina. ÁBACOenRed. https://abacoenred.com/biblioteca/cooperacion/cooperacion-genuina/

Ochoa, Caballero & Van de Velde (2017). Cooperación Genuina como Paradigma Vital Esencial una base sólida para una pedagogía desde el Sur. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2015/10/Cooperaci%C3%B3n-Genuina-PV-E-base-s%C3%B3lida-de-una-pedagog%C3%ADa-desde-el-Sur.pdf

Plan de Acción 2018-2028 (CRES, 2019). III Conferencia Regional de Educación Superior para América Latina y el Caribe. https://drive.google.com/file/d/1Mr_obMED-yv2RalSeC6L1YeStb1C9tiU/view

Ripoll, Alejandra, & Ghotme, Rafat (2015). La cooperación internacional: herramienta de desarrollo o de atraso. Revista Latinoamericana de Bioética, 15(1),54-63. [fecha de Consulta 24 de Junio de 2021]. ISSN: 1657-4702. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=127033012005

Rojas, R. (2013). Guía para realizar investigaciones sociales. Plaza y Valdés, S. A. de C.V.

UNESCO (1998). La educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. París, 5-9 de octubre de 1988.

United Nations (1978). The Buenos Aires, Plan of Action. https://drive.google.com/file/d/0B-buqyoV0jpSMm1OVEZYU2hNTWc/view?resourcekey=0-vHSWEOfh9t7DRHmRvShVZQ

Van de Velde, H. (comunicación personal, 29 de mayo de 2021). Cooperación genuina y solidaria en el contexto internacional universitario. Entrevistado por Nohemí Rojas-Icabalzeta.

Published

2023-01-25

How to Cite

Rojas-Icabalzeta, N. (2023). Genuine cooperation: a re-signification from the popular education approach in university management. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 2(3), 97–111. Retrieved from http://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/76

Issue

Section

Ensayos y Artículos