After the challenges of an intercultural education in Colombia
Keywords:
Traditional knowledge, Scientific knowledge, Interculturality, Postpandemic, SDGAbstract
The main purpose of this paper is to present some reflections on the positions on controversial cases between traditional knowledge and scientific knowledge in Colombia, and how this knowledge transcends education in post-pandemic times. In addition, the different challenges that the contemporary school must face the crisis that the pandemic has left in terms of assuming a school in which multiculturalism and interculturality converge are analyzed. Similarly, the Sustainable Development Goals (SDG) are related to achieve quality education, with a focus on gender equality and inclusion processes to welcome the culturally diverse population. It is concluded that quality education in Colombia goes beyond an economic investment in the education sector, teacher training is needed in inclusive and intercultural processes, to make the school an emancipatory space where critical, plural, and democratic positions come together.
Downloads
Metrics
References
Álvarez, Y., Arroyave, D. y García, A. (2021). Relaciones ciencia-tecnología-sociedad en la educación científica colombiana: una revisión del estado de la cuestión (2017- 2021). Revista Científica, 42(3), 353-367. https://doi.org/10.14483/23448350.18231
Arroyave, D. (2021). El apoyo institucional como acción educativa hacia entornos inclusivos. En: Estudios multirreferenciales sobre educación y currículo en clave incluyente, Bonaventuriana, pp. 36-72
Arroyave, D. (2022). Seminario de Línea III: estudios Críticos Sobre Educación y Currículo. Guía de Estudio y Trabajo. Doctorado en ciencias de la educación. Universidad de San Buenaventura.
Butler, J. (1999). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.
Castro, J., Kohan, G., Alice Poma, A. y Ruggerio, C. (2019). Territorialidades del agua Conocimiento y acción para construir el futuro que queremos. Ciccus Congreso de la República de Colombia. (08 de febrero de 1994). Ley115. Ley general de Educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles85906_archivo_pdf
Congreso de la República de Colombia. (24 de enero de 2019). Ley 1951. Creación del Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. http://www.humboldt.org.co/images/noticias/boletin_prensa/ley-1951-del-24-de-enero-de-2019.pdf
Correa, P. (2020, 10 de enero). Promueve una bebida sin evidencia científica. El ministro de Ciencia y su dudosa promesa contra el cáncer. https://www.elespectador.com/noticias/ciencia/la-ministradeciencia-y-su-dudosa-promesa-contra-el-cancer-articulo-899370.
De Sousa Santos, B. (2021). El fin del imperio cognitivo. Trotta
Díaz V. y Vargas P., (2022). Investigación educativa y comunicación popular: reflexiones desde la interculturalidad crítica latinoamericana. En Uranga y Meléndez-Labrador (Comps), Reivindicar el cambio: comunicación popular, comunitaria y ciudadanía en América Latina, Huvaití Ediciones, pp. 97-119
Fals Borda, O. y Rodríguez, C. (1987). Investigación Participativa. Montevideo: La Banda Oriental.
Hecht, A. (2019). Derroteros de las lenguas indígenas en la escolarización: la paradoja de la Educación Intercultural Bilingüe y el desplazamiento lingüístico. En: López, L. y Moya, R. (eds.), Pueblos indígenas y educación. Número monográfico año internacional de las lenguas indígenas. Editorial Abya-Yala, pp. 49-72
Hurtado, H. (2022). Las Redes Educativas Distritales Interculturales como una estrategia socio pedagógica en la educación: Array. Maestro Y Sociedad, 19(1), 121–144 https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5488
Hurtado, J y Sánchez, F. (2022). El reto de la calidad de la educación. Uniandes
Jiménez, A. (2021). Los desafíos de la escuela post-covid. En: La escuela desafiada. Dykinson, pp. 137-171
López, M y Payá, M. (2019). Equidad educativa y diversidad: nada es imposible. En Orrú S. y Bocciolesi E., (Org.). Educar para transformar el mundo. Innovación y diferencia por una educación de todos y para todos. Librum, pp. 85-134
Martín, P. (2018). Inmigración, escuela e interculturalidad. Estado de la cuestión en Andalucía. ReiDoCrea, 7, 395-403. https://www.ugr.es/~reidocrea/7-31.pdf
Martín, V. y Villa, E. (2015). Igualdad de género y pedagogía/educación social: un encuentro ontológico. En Género, educación y convivencia. Dykinson.
Mesa, N. y Arroyave, D. (2022). Perspectivas y desafíos de la escuela frente a la incertidumbre de un mundo en crisis. Revista Exitus, 12(1), e022017. https://doi.og/10.24065/22379460.2022v12n1ID1722
Morin, E. (1999). La epistemología de la complejidad. Ed. L’Harmattan Nussbaum, M. (2003). Las fronteras de la justicia. Consideraciones sobre la exclusión. Editorial Herder.
Ocoró, A. (2020). Ciencia y ascendencia en Colombia: Racismo epistémico disfrazado de cientificismo. Revista en pauta, 18(46), 162-179. https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/revistaempauta/article/view/52012/34469
Olivé, M. (2009). Por una auténtica interculturalidad basada en el reconocimiento de la pluralidad epistemológica. Muela del Diablo
Orcasita, L., Yoshioka, A. M., Alonso, A. M., Heller, L. I., Grandjean, S., Paludi, M., & Gómez Sejnaui, V. (2022). Avances en las prácticas de igualdad de género en organizaciones de América Latina. Revisión de literatura. Cuadernos De Administración, 35. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cao35.apigo
Organización de la Naciones Unidas. (2015). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/
Rasskin, I. (2020). La interculturalidad como reto socioeducativo: aportaciones desde el aprendizaje cooperativo. En: Corchuelo-Fernández, C., Moreno Fernández, O., Moreno-Crespo, P., & Cejudo-Cortés, A. (2020). Retos socioeducativos del siglo XXI. Dykinson, pp. 27-40
Reimers, F. (2021). En busca de un renacimiento de la educación en el siglo XXI después de una pandemia global. En Reformas educativas del siglo XXI para un aprendizaje más profundo. Una perspectiva internacional. Narcea, pp. 15-76
Rivera, A. (2019). Escuela rural y construcción de ciudadanía. En: Escuela rural y construcción de ciudadanía: Itinerarios de una etnografía escolar. Universidad de la Salle, pp. 59- 102
Torres, M. (2020). Declaración: Mabel Gisela Torres Torres, ministra de Ciencia, Tecnología e Innovación. https://minciencias.gov.co/sala_de_prensa/declaracion-mabel-gisela-torres-torres-ministra-ciencia
Villarreal, P. (2022). La contención emocional estudiantil: una propuesta para la post pandemia. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 1(1), 43– 54. https://doi.org/10.56200/mried.v1i1.2165
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Consejo Nacional de Universidades (CNU)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.