University’s policies, management and transformation at Central America and the Caribbean. (Challenges and perspectives)

Authors

Keywords:

Higher education institutions, critical consciousness, cooperation, COVID-19, university quality

Abstract

The commitment of Central American and Caribbean Higher Education Institutions (IES) is the advancement of a critical consciousness, social values such as solidarity and genuine cooperation. The university community must foster and practice these values and principles, especially in the current uncertainty context, due to the crisis of capitalism and the COVID-19 emergency. COVID-19 pandemic forced IES to review their performance. The challenges go through the construction of a “new normality” with equality and inclusion at different levels. This normality we are aiming at is that our universities become active agents for the wellbeing of individuals, communities and society. This paper briefly discusses three key aspects needed to meet these challenges: First, the structure and organization needed to achieve quality and relevance at universities. Second, challenges to meet today’s and tomorrow’s demands. Finally, participatory mechanisms for an effective and efficient university government.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ramona Rodríguez Pérez, Consejo Nacional de Universidades (CNU), Nicaragua

Máster en Medio Ambiente y Recursos Naturales por la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Licenciada en Ciencias de la Educación en la especialidad de Biología. Especialista en Metodología de Investigación Científica. Actualmente cursa estudios de Doctorado en Educación y Mediación Pedagógica. Presidenta del Consejo Nacional de Universidades (CNU). Rectora de la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua, UNAN-Managua.

References

Briggs, J. y David Peat, (1999). Las siete leyes del Caos. Las ventajas de una vida caótica, Editorial Barcelona, España: Revelaciones, Grijalvo.

Boff, L. (2004). Ética y Moral. La búsqueda de los fundamentos. España: Editorial Sal Terrae.

Brovetto, J., (2002, noviembre 28). El derecho humano a la educación superior. Análisis a la luz de la reforma de Córdoba. Conferencia en ocasión de recibir el título de Doctor Honoris Causa de la Universidad Nacional de Córdoba. Universidad Nacional de Córdoba.

Capra, F. (1992). El Punto Crucial. En F. Capra, El Punto Crucial. New York: Simon & Schuster.

Gutiérrez F. (2008). Educación como praxis política. México. Siglo XXI editores S.A de C.V

Lacayo F. (2019). El mañana empezó ayer. Una nueva cultura de la educación. Impresión Comercial La Prensa, Managua, Nicaragua

Najmanovich, D.(s.f) El cambio educativo: del control disciplinario al encuentro comunitario. https://www.google.com.ni/search?source=hp&ei=zpg2Wp2kO8bmmAGMh7DQCA&q=El+cambio+educativo%3A+del+control+disciplinario+al+encuentro+comunitario

Published

2021-11-20

How to Cite

Rodríguez Pérez, R. . (2021). University’s policies, management and transformation at Central America and the Caribbean. (Challenges and perspectives). Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 1(1), 55–62. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/16

Issue

Section

Ensayos y Artículos

Most read articles by the same author(s)