Education in values for quality education at Universidad Nacional Casimiro Sotelo Montenegro

Authors

Keywords:

Course, Education, Values, Quality, Professional Competencies

Abstract

This work offers the new admission students’ perspective at Universidad Nacional Casimiro Sotelo Montenegro (UNCSM) about the course Introducción a los Desempeños Ciudadanos y Profesionales (Introduction to Citizen and Professional performances), as it aims to boost a critical comprehension of citizen and professional roles in the current society. The methodology was rooted in developing research with a mixed approach, stressing the quantitative, applying the questionnaire about general information and the course perspective. The sample was 348 students, probabilistically selected and stratified by knowledge area and shift. According to the results, 95.97 % of students believe the course has given them practical tools to develop and apply creativity and innovation in real problem solutions. Moreover, 96.12 % consider positive the appropriation of UNCSM’s institutional referents. Global assessment is high, 82.8 % ranked it as “excellent” and “very good”, and 87.4 % highlighted teachers’ participation. The research identified improvement opportunities such as extending the courses’ period, strengthening methodological strategies to favor exchange and communication among academics and learners. Students deem the course effective for value formation, full development, personal and professional growth, contributing to the educational model centered around the person, family and community as active learning subjects. The proposed recommendations boost quality in the educational process at UNCSM, along with its effect on professionals’ quality and institutional effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Acosta, S. (2023). Los enfoques de investigación en las Ciencias Sociales. Revista Latinoamericana OGMIOS, 3(8), 236-246. https://doi.org/https://doi.org/10.53595/rlo.v3.i8.084

Arias, F. (2006). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica (6ª ed.). Episteme.

Bernal, C. (2010). Metodología de la Investigación Para administración, economía, humanidades y ciencias sociales. (2ª ed. ). Pearson.

Blancas, E. (2018). Educación y desarrollo social. Horizonte de la Ciencia, 8(14), 113-121. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2018.14.429

Consejo Nacional de Universidades, Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación. (2022). Marco Estratégico de la Educación Superior 2022-2030. Editorial Consejo Nacional de Universidades.

Genero, M., Cruz-Lemus, J., & Piattini, M. (2014). Métodos de investitgación en ingeniería de software. RA-MA.

González, R., & Raidel, J. (2016). Educación en valores de estudiantes universitarios. Humanidades Médicas, 16(1), 161-174. https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/672

Holguín, L., Penilla, J., Chaverra, L., & Arango, E. (2019). Importancia de la formación ciudadana en el currículo universitario. Revista de Investigaciones, 19(33), 78-89. https://doi.org/https://doi.org/10.22383/ri.v19i33.126

Mederos-Piñeiro, M. (2016). La formación de competencias para la vida. RA XIMHAI, 12(5), 129-144. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46147584009

Ñaupas, H., Mejía, E., Trujillo, I., Romero, H., Medina, W., & Novoa, E. (2023). Metodología de la Investigacióin Total: Cuantitativa- Cualitativa y Redacción de tesis. (6ª ed). Ediciones de la U. https://acortar.link/6HCsND

Sergueyevna Golovina, N. (2023). Experiencia de implementación de currículo por competencia con el eje Introducción a los desempeños ciudadanos y profesionales. Revista Perspectivas: Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica (27), 1-127. https://doi.org/https://doi.org/10.15359/rp.27.9

Vanegas, S. (2021). Transformación evolutiva de la educación Una mirada desde el subsistema de educación básica y media. Índice, Revista de Educación de Nicaragua, 1(1), 13-22. https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/9/22

Vanegas, S. (2022). Educación para el desarrollo humano pleno: un proceso de evolución disruptiva. Índice Revista de Educación de Nicaragua, 2(4), 21-27. https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/104/89

Sergueyevna Golovina, N. (2023). Experiencia de implementación de currículo por competencia con el eje Introducción a los desempeños ciudadanos y profesionales. Revista Perspectivas: Enseñanza de los Estudios Sociales y Educación Cívica(27), 1-127. https://doi.org/https://doi.org/10.15359/rp.27.9

Vanegas, S. (2021). Transformación evolutiva de la educación Una mirada desde el subsistema de educación básica y media. Índice Revista de Educación de Nicaragua, 1(1), 13-22. https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/9/22

Vanegas, S. (2022). Educación para el desarrollo humano pleno: un proceso de evolución disruptiva. Índice Revista de Educación de Nicaragua, 2(4), 21-27. https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/104/89

Published

2024-06-28

How to Cite

Díaz Téllez, B. J., & Díaz Téllez, P. J. (2024). Education in values for quality education at Universidad Nacional Casimiro Sotelo Montenegro. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 4(7), 107–125. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/277

Issue

Section

Ensayos y Artículos