Digital innovation in health: IES contribution to the Nicaraguan Health Model
Keywords:
Health, innovation, university educationAbstract
This essay offers a significant contribution to knowledge about digital innovation in the medical field, stressing the role of Higher Education Institutions in the country’s development and the application of community health strategies keen on the person, family, and community. A detailed literary review of technological advancements in the health sector through technology and input from universities for this growth. Findings exhibit how the Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional (GRUN), through the Ministry of Health (MINSA, Ministerio de Salud) has ranked the community’s wellbeing and improved Nicaraguans’ quality of life. Likewise, it is shown how the Modelo de Salud Familiar y Comunitario (MOSAFC, Model of Family and Community Health) is a benchmark in the practice and management of programs efficiently and sustainably integrating technology and community health in developing countries.
Downloads
Metrics
References
Blandón Sandino, D. Y., Gago García, V. del S., & Videa Acuña, X. L. (2023). La investigación e innovación desde las universidades como fuerza impulsora del desarrollo humano nicaragüense. Índice: Revista De Educación De Nicaragua, 2(3), 63–79. https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/74
Díaz de León, C. (2020). Las TIC en el sector público del Sistema de Salud de México: Avances y oportunidades. Acta universitaria, 30. http://doi.org/10.15174/au.2020.2650
El 19digital. (11 de mayo de 2023). Avanzando-en-salud-digital-y-telemedicina Nicaragua. https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:140046-nicaragua-sigue-avanzando-en-salud-digital-y-telemedicina
Gago, 2023. Economía Creativa/Entrevistada por Nohemí Rojas. Índice, Revista de Educación de Nicaragua.
Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional. (2008). Marco Conceptual Modelo de Salud Familiar y Comunitario. Ministerio de Salud.
Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional. (2021). Plan Nacional de Lucha Contra la Pobreza y para el Desarrollo Humano 2022-2026.
Ley 290 de 2013. Ley de organización, competencia y procedimientos del poder ejecutivo con reformas incorporadas. 22 de febrero de 2013. D.O. No. 35
Ley 423 de 2002. Ley General de la Salud. 14 de marzo de 2002. D.O. No. 91
Ley 89 de 1990. Ley de Autonomía de las Instituciones de Educación Superior. 20 de abril de 1990. D.O. No. 77
Montero, D, J. A., Merino, A, F. J. Monte, B, E. Ávila, J. F. & Cepeda, D, J. M. C. (2020). Competencias digitales clave de los profesionales sanitarios. Educación Médica, 21(5), 338-344. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.02.010
Rodriguez Pérez, R. & Hernández Sánchez, I. (2023). Victorias educativas: Fortalecimiento de la educación en Nicaragua. Raíces: Revista de Ciencias Sociales y Políticas, 13(7), 13-27. https://doi.org/10.5377/raices.v7i13.16947
Rojas, N. (15 de marzo de 2021). Internacionalización transversal en la UNAN-Managua: Un proceso sin precedentes y permanente. UNAN-Managua. https://www.unan.edu.ni/index.php/articulos-reportajes/internacionalizacion-transversal-en-la-unan-managua-un-proceso-sin-precedentes-y-permanente.odp
Salgado Aráuz, G., J. (2023). La generación “Clic”: Nativos digitales en la educación superior de Nicaragua. Revista Científica de Estudios Sociales, 3(2), 191-201.
Soriano-Sánchez, J., & Jiménez-Vázquez, D. (2022). Importancia de la innovación docente como proceso y gestión en el ámbito de Ciencias de la Salud: Una revisión sistemática. Gestionar: revista de empresa y gobierno, 2(4), 73-85. https://doi.org/10.35622/j.rg.2022.04.006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Consejo Nacional de Universidades (CNU)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.