Distance Education Model in Nicaragua. Challenges and obstacles
Keywords:
Distance education, educational quality, pedagogical innovationAbstract
Educación a Distancia (EaD, Distance Education) shifted learning process by encouraging the virtual format. Hence, an e-learning model tailored to the Nicaraguan reality is raised in this research to ease the shift to virtuality by institutions and encourage quality education programs in line with national strategies for higher education 2022-2030. Research found distance higher education model’s vital traits in Nicaragua to enhance quality, innovative, relevant and inclusive education. The methodology was applied, qualitative, interpretative, descriptive and intentional non-probabilistic sampling with literary analysis, semi structured interviews and non-participant observation to gather data. Findings underline the need for a holistic approach with administrative, pedagogical, and technological dimensions for an effective embrace of e-learning, comprising better learning processes. These traits secure programs’ inclusivity and quality, along with increasing learning success. Likewise, for the programs’ success, innovative learning creation and didactic material development are vital as they enhance learning experiences and keep courses up to date. The academic input is to give Instituciones de Educación Superior (IES, Higher Education Institutions) a distance learning education model to be a benchmark, tailored for undergraduate, graduate, master’s and continuous education in b-learning and e-learning. Obstacles limited economic resources and national legal framework.
Downloads
Metrics
References
Bandura, A. (1982). Teoría social del aprendizaje. https://scholar.google.com.ni/scholar?q=Teor%C3%ADa+del+aprendizaje+social+Albert+Bandura&hl=es&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart
Bonilla-Villalobos, V., & Ulate-Sánchez, R. (2023). Elementos de la mediación pedagógica en los entornos virtuales de aprendizaje en la educación a distancia. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 14(2), 16 0-194. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/4794
Bustos Sánchez, A. & Coll S. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 163-184. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662010000100009&lng=es&tlng=es
CSUCA. (2017). Marco de referencia para la educación superior a distancia para Centroamérica y República Dominicana. https://repositorio.csuca.org/28/.
Chan Núñez, M. E. (2016). La virtualización de la educación superior en América Latina: entre tendencias y paradigmas. Revista de Educación a Distancia, (48). https://revistas.um.es/red/article/view/253141
Francisco, J. (2012). Calidad en entornos Virtuales de aprendizaje.
file:///Dialnet-CalidadEnEntornosVirtualesDeAprendizaje-4685408%20(2).pdf
FUNIBER. (2017). Metodología de la Investigación Científica.
Gardner, H. E. (2011). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Basic books. file:///C:/Users/Norma%20Rivas%20M/Downloads/Dialnet-EducacionParaTodos-4531340.pdf
Garrison, D. R., & Herman, S. C. (1999). Teaching online: A handbook for faculty. Allyn and Bacon.
García Arieto, L. (2004). Viejos y nuevos modelos de educación a distancia. Bordón, 56(3), 409-429. https://maestrias.clavijero.edu.mx/cursos/MPPGEET1IEDL/modulo1/documentos/Bordon-viejosynuevosmodelos.pdf
García Arieto, L. (1999). Bosque semántico: ¿educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning…? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 23(1):9-28. https://www.redalyc.org/journal/3314/331462375001/html/.
Jonassen, D. (1999, February). Constructivist learning environments on the web: engaging students in meaningful learning. In Education technology conference and exhibition (pp. 9-11). https://www.davidlewisphd.com/courses/EDD8121/readings/1999-Jonassen.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2022). Educación virtual o educación en línea. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Educacion-superior/Informacion-en-linea
Morrison, G. R., Ross, S. M., & Kemp, J. E. (2012). Designing effective instruction (7th ed.). John Wiley & Sons
Ley 582 de 2006, Ley General de Educación de la República de Nicaragua. 03 de agosto de 2006. No. 150.
Palloff, R.M y Pratt, k. (2007). El estudiante virtual. Un profesional archivo y Guía para trabajar con estudiantes en línea.
Peters, O. (s.f.). Concepts and Models of Open and Distance Learning. Center for Distance.
Sampieri, R. Fernández, C. y Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill. https://www.icmujeres.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/Sampieri.Met.Inv.pdf
Silvio, J. (2019). La virtualización de la educación superior: alcances, posibilidades y limitaciones. Educación Superior Y Sociedad, 9(1), 27-50. https://ess.iesalc.unesco.org/index.php/ess3/article/view/179
Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., & Zvacek, S. (2015). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (6th ed.). Information Age Publishing.
Trejos, R. (2013). Uso de los entornos virtuales de aprendizaje en la educación a distancia https://www.uned.ac.cr/docencia/edutec/memoria/ponencias/hiraldo_162.pdf
UALN. (2021). Programa UALN Nicaragua. https://es.slideshare.net/robertnaty/programa-ualn-nicaragua.
UNESCO. (2002). Aprendizaje abierto y a distancia. Consideraciones sobre tendencias, políticas y estrategias.
UNESCO, IESALC. (2018). Declaración de la Tercera Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe, UNESCO, IESALC (Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y El Caribe, ISBN 978 980 7175 46 3, p.20-21. https://www.iesalc.unesco.org/2019/02/20/declaracion-final-de-la-iii-conferencia-
UNESCO, (2018). Rol Estratégico de la Educación Superior para el desarrollo sostenible en América Latina. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372644/PDF/372644mul.pdf.multi
Yin, R.K. (2009). Case Study Research. Design and Methods. (Vol. 5). SAGE, Inc. https://books.google.com.ni/books?hl=es&lr=&id=FzawIAdilHkC&oi=fnd&pg=PR1&dq
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Consejo Nacional de Universidades (CNU)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.