Mother tongues to encourage interculturality. Experiences from UNAN-Managua

Authors

Keywords:

Languages, plurilingualism, university

Abstract

Nicaragua is a plurilingual, multiethnic, multicultural country. Linguistic and cultural diversity’s acknowledgement and appreciation in Instituciones de Educación Superior (IES, Higher Education Institutions) is crucial to ensure the learning experience in Nicaraguan public universities to be genuinely inclusive and intercultural. Hence, the Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) ever since 2021 is encouraging interculturality as a transversal axis on institutional processes. This work aims to reflect on the mother tongue in classrooms as a chance to promote interculturality through the use of Spanish, Mayagna, and Miskitu on students from the Pacific Coast and indigenous village in the Caribbean Coast.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bonino, J. C. (2022). Dossier. El Programa Histórico. Orientación y Guía de las Transformaciones Revolucionarias. Diario Barricada. https://diariobarricada.com/destacadas/dossier-programa-historico-orientacion-y-guia-de-las-transformaciones-revolucionarias/

Costa C. (2013). Amicizie interculturali. Etnografia della nuova Torino. CISU

GRUN (2022). Plan Nacional de Lucha Contra la Pobreza y para el Desarrollo Humano 2022/2026. GRUN https://www.pndh.gob.ni/index.shtml

Ley 162 (1993). Ley de Uso Oficial de las Comunidades de la Costa Atlántica de Nicaragua. 15 de julio de 1996. D.O. No. 132.

Ley 28 (2016). Estatuto de Autonomía de las Regiones de la Costa Caribe de Nicaragua con sus reformas incorporadas. 18 de agosto de 2016. D.O. No. 155.

Ley 571 (1980). Ley sobre Educación en Lengua en la Costa Atlántica. 03 de diciembre de 1980. D.O. No. 279.

Ley 582 (2006). Ley General de Educación. 03 de agosto de 2006. D.O. No. 150.

UALN, CNU. (2023). Patrimonio lingüístico de Nicaragua. UALN, CNU https://gacetasandinista.com/dpn-modulo1-unidad5/

UICN, URACCAN, APRODIN. (2016). Pueblos originarios y afrodescendientes de Nicaragua: etnografía, ecosistemas naturales y áreas protegidas.

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua [@unanmanagua]. (23 de octubre de 2023). Nuestros Estudiantes de la Costa Caribe Nicaragüense te invitan a que formes parte de la gran familia UNAN-Managua. [Video]. TikTok. https://vm.tiktok.com/ZMkQrXQyD/

Published

2024-06-28

How to Cite

Teresa Costa, C. M., & del Cid Lucero , . V. M. (2024). Mother tongues to encourage interculturality. Experiences from UNAN-Managua. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 4(7), 201–210. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/288

Issue

Section

Poiesis y praxis