Quantitative reasoning meaningful learning through concrete material

Authors

Keywords:

Lifelong learning, mathematics, teaching materials, life skills, educational strategies

Abstract

The mathematical domain is lively, not rigid. We must comprehend the times of an education limited to traditionalism, when students were mere knowledge receptors and teachers being the know-it-all are over, along with green cement blackboards and chalk. This research assesses the theory linked to quantitative reasoning meaningful learning through concrete materials. This led to finding every student’s capacity to enhance their abilities for lifelong learning relevant in everyday life. The methodology lies in organizing and guiding the research activity. Theorical research was applied to determine the causes and relations with didactic resources under the qualitative paradigm, detailing and pursuing alternatives in the second semester of 2019 through a survey, previously approved, to 30 students and a teacher. The outcomes were significant changes to teaching and learning. The “Japanese technique” helped in regular exercise, without the calculator, and was compared with the traditional method and the time it took to the application of both, increasing the thirst for knowledge of mathematic phenomena. The notion of mathematics as difficult is forgotten, offering a teaching-learning with quality and warmth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arteaga, B., & Sánchez, J. (2016). Didáctica de las matemáticas en la educación infantil. Unir Editorial(30).

Bonilla, E. (1991). La enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas visto desde afuera de las matemáticas. Ciencias (21), 23-28.

Chara, S. Bertán, C. Marion, E. y Chemello, G. (2012). Propuesta para la enseñanza en el área de matemática. ¿Cómo mejorar las estrategias de cálculo con números naturales? El juego como un recurso de enseñanza. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Feandalucía. (2012). Dificultades de aprendizaje de las matemáticas. Revista digital para profesionales de la enseñanza (20).Laliena, J. (2014) Los materiales en el aprendizaje de las matemáticas. [Tesis de grado, Universidad de la Rioja, España]. Lucas, M. y Muñoz, Á. (2010). El banco de recursos didácticos como eje clave en los procesos de enseñanza aprendizajes. Campo Abierto, 29(2), 129-146.MINED. (2019). Segunda Unidad Pedagógica Primaria Regular. Grado: Tercer y Cuarto. Segundo Semestre. Ministerio de Educación.

Moreno, F. (2015). Función pedagógica de los recursos materiales en educación. Vivat Academia, (133), 12-25.

Navarrete, P. (2017). Importancia de los materiales didácticos en el aprendizaje de las matemáticas. [Tesis de grado, Universidad de Jaén, España].

Pastuizaca, E., & Galagarza, M. (2010) Recursos didácticos en el aprendizaje significativo de las matemáticas. [Proyecto de grado, Universidad Estatal de Milagro, Milagro, Ecuador].Recoba, M. (2018). Qué es el material didáctico y recurso didáctico. Calameo, 2.

Montero, B. (2017). Experiencias docentes. Aplicación de juegos didácticos como metodología de enseñanza: una revisión de la literatura. Pensamiento matemático, VII (1), 75-92.

Rivera, J. (2004). El aprendizaje significativo y evaluación de aprendizajes. Aliat, 48.

Published

2025-05-13

How to Cite

Calero, M. R., Oporta Villegas, E. I., & Balmaceda Calero, R. M. (2025). Quantitative reasoning meaningful learning through concrete material. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 75–81. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/324

Issue

Section

Producción Educativa 2021