Adaptation and learning of Miskito students at URACCAN
Keywords:
Student adjustment, learning, miskitoAbstract
This research has defined the adaptation and learning process of Miskito students in the campus of Nueva Guinea at Universidad de las Regiones Autónomas de la Costa Caribe Nicaragüense (URACCAN). It was an exploratory study with a qualitative approach and a cross-sectional study, gathering vital data about the adaptation process of Miskito students, an unexplored topic in the territory, or the URACCAN campus, Nueva Guinea. It took place during the second semester of 2020, an optimal period to determine key elements for the research. To carry it out, the real classroom context at the campus and the various degrees were contemplated, along with the students’ culture. This was vital to recognize the traits impacting their learning and adaptability. Data analysis concluded that teachers apply strategies aiding the process of adaptation and learning of Miskito students, facilitating students’ higher
Downloads
Metrics
References
Alanis, P., & Gutiérrez Rico, D. (2011). Los estilos de aprendizaje en estudiantes de telesecundaria. Visión Edicativa IUNAES, 5(12), 21-32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4034711
Calderón Ortiz, G., Zamora Fonseca, R., & Medina Ruiz, G. (2017). La Educación Superior en el Contexto de la Globalización. Universidad y Sociedad, 9(2), 310-318.
Mamani Ruiz, T. (2017). Efecto de la adaptabilidad en el rendimiento académico. Revista Científica de Publicación y del Centro de Investigación en Educación Superior, 2(1), 38-44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9001418
MASTA (Mosquitia Asla Takanka-Unidad de la Mosquitia). (2012). Protocolo bio-Cultural del Pueblo Indígena Miskitu. El derecho al consentimiento libre, previo e informado en nuestro territorio de la Muskitia Hondureña. MASTA. https://prmapping.ku.edu/Protocolo_Miskitu.pdf
Ministerio de Educación de Guatemala. (2010). Metodología del Aprendizaje. Dirección General de Gestión de Calidad Educativa, Ministerio de Educación. https://cesaruniversidadumg.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/11/mc3b3dulo-metodologc3ada-del-aprendizaje.pdf
Pérez de Cabrera, L. B. (2013). El rol del docente en el aprendizaje autónomo: la perspectiva del estudiante y la relación con su rendimiento académico. Diá-logos, 7(11), 45-62. https://www.revistas.udb.edu.sv/ojs/index.php/dl/article/view/184
Prieto, M. (2014). Roles del Docente y del Alumno Universitario desde las Perspectiva de ambos Protagonistas del Hecho Educativo. REDHECS, 18 (9), 273-292. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6844408
Offen, K. (2008). El Mapeo de la Mosquitia Colonial y la Prácticas Espaciales de los Pueblos Mosquitos. Mesoamérica, 29(50), 1-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2704195
Raffa, V. (2009). La Cultura Miskita de la Costa Atlántica de Nicaragua: entre tradición y técnica. ITINERARIOS (9), 135-144. https://itinerarios.uw.edu.pl/resources/html/article/details?id=224346
Riquelme, S., & Bascuñán, E. (2016). Adaptación a la Vida Universitaria de Estudiantes de Pueblos Originarios. Theoría, 25(1), 48-67. https://www.ubiobio.cl/miweb/webfile/media/194/descargas/v25-1/Theo25(1)-06. pdf
Rodríguez Izquierdo, R. M. (2004). La atención a la diversidad cultural: el reto de las organizaciones escolares. Tendencias Pedagógicas, (9), 189-201. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1142238
Sampieri Hernández, R. Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Consejo Nacional de Universidades (CNU)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.