Independent learning instrument: an analysis of content validity through experts

Authors

Keywords:

Instrument, self instruction, data analysis, teachers.

Abstract

This is a descriptive, non-experimental research, grounded on Hernández Nieto (2011) model to verify the content of an independent learning instrument for students from the National Center of Teacher and Mentor Training, Matagalpa. The empirical process of validation with five experts on the topic is presented in this research; each item’s content and relevance were independently assessed, contemplating criteria such as clearness, objectivity, consistency, coherence, suitability and adequacy. Every question block allowed for a reason of content validity result (CVCi) with 0.9266 as the highest value and 0.8533 as the lowest, 0.91 as the Content Validity Coefficient (CVC). Thus, the instrument was valued as excellent as it was in the range previously mentioned by the author.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Cabero Almenara, J. y. (24 de Julio de 2013). La Aplicación del Juicio de Experto como Técnica de Eva luación de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7(2), 11-22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4857163

Delgado, A. (14 de septiembre de 2020). La cohesión y la coherencia en el artículo científico. Grupo comunicar https://doi.org/10.3916/escuela-de-autores-142

Escobar-Pérez, J. y.-M. (208). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27–36 https://www.researchgate.net/publication/302438451_Validez_de_contenido_y_juicio_de_expertos_Una_aproximacion_a_su_utilizacion

Herrera Rojas, A. N. (1998). Notas sobre psicometría Guia para el curso de psicometría [Archivo PDF] https://toaz.info/doc-view. Bogotá.

Martín Arribas, M. C. (2004). Diseño y validación de cuestionarios. Matronas Profesión, 5(7). https://www.enferpro.com/documentos/validacion_cuestionarios.pdf

Robles Garrote, P. y Rojas, P. R. (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Revista Nebrija de linguistica aplicada a la enseñanza de las lenguas.https://www.nebrija.com/revista-linguistica/files/articulosPDF/articulo_55002aca89c37.pdf

Villasís, M. Á., Márquez González, H., Nallely Zurita Cruz, Z., Miranda Novales, G., & Escamilla Núñez, A. (2018). El protocolo de investigación VII. Validez y confiabilidad de las mediciones. SCielo, vol.65(no.4). doi:https://doi.org/10.29262/ram.v65i4.560

Cabero Almenara, J. y. (24 de Julio de 2013). La Aplicación del Juicio de Experto como Técnica de Eva luación de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) [Archivo PDF]. 7. Selilla, España. https://www.researchgate.net/publication/260750592_La_aplicacion_del_juicio_de_experto_como_tecnica_de_evaluacion_de_las_tecnologias_de_la_informacion_y_comunicacion_TIC

Delgado, Á. (14 de septiembre de 2020). Recuperado el 12 de Noviembre de 2022, de https://www.revistacomunicar.com/wp/escuela-de-autores/la-cohesion-y-la-coherencia-en-el-articulo-cientifico/#:~:text=La%20coherencia%20permite%20concebir%20el,pueda%20comprender%20el%20sentido%20global.

Escobar-Pérez, J. y.-M. (208). VALIDEZ DE CONTENIDO Y JUICIO DE EXPERTOS: UNA APROXIMACIÓN A SU UTILIZACIÓN [Archivo PDF]. Colombia. https://www.researchgate.net/publication/302438451_Validez_de_contenido_y_juicio_de_expertos_Una_aproximacion_a_su_utilizacion

Herrera Rojas, A. N. (1998). Notas sobre psicometría Guia para el curso de psicometría [Archivo PDF] https://toaz.info/doc-view. Bogotá.

Martín Arribas, M. C. (2004). Diseño y validación de cuestionarios. En Matronas Profesión [Archivo PDF]. Madrid, España. https://enferpro.com/documentos/validacion_cuestionarios.pdf

Martínez, F. (Enero de 2004). CONCEPCIÓN DE APRENDIZAJE, METACOGNICIÓN Y CAMBIO CONCEPTUAL EN ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS DE PSICOLOGÍA. Barcelona. https://www.researchgate.net/publication/39213463_Concepcion_de_aprendizaje_metacognicion_y_cambio_conceptual_en_estudiantes_universitarios_de_Psicologia

Rojas, P. R. (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Nebrija, 16. https://www.nebrija.com/revista-linguistica/files/articulosPDF/articulo_55002aca89c37.pdf

Sandín. (2003). Obtenido de https://www.academia.edu/74069066/Investigaci%C3%B3n_Cualitativa_en_educaci%C3%B3n_Fundamentos_y_tradiciones_Paz_Sand%C3%ADn

Villasís, M. Á., Márquez González, H., Nallely Zurita Cruz, Z., Miranda Novales, G., & Escamilla Núñez, A. (2018). El protocolo de investigación VII. Validez y confiabilidad de las mediciones. SCielo, vol.65(no.4). doi:https://doi.org/10.29262/ram.v65i4.560

Published

2025-05-13

How to Cite

Davis, J. W. . (2025). Independent learning instrument: an analysis of content validity through experts. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 103–109. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/331

Issue

Section

Producción Educativa 2022