Decolonization of education. Promoting intercultural dialogue at UNAN-Managua

Authors

Keywords:

Interculturality, decolonization, education, university

Abstract

This essay aims to analyze interculturality and decolonization in higher education to generate theoretical discussions, accumulate experiences and horizontal dialogues with faculty and  students. The Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN- Managua) from its own efforts and accompanied by the Intercultural Commission of the National University Council (CNU, for its acronym in Spanish), is embarking on the paths of interculturality, leading the decolonization of education and curricular transformation processes as well as profound changes in social, human and scientific paradigms. The reflective approaches are supported by scientific literature on interculturality, education and decolonization, mainly from the philosophical paradigm of the South. This essay highlights the liberating project that the university has as the heritage of the Nicaraguan people with a revolutionary legacy. The methodology used responds to the qualitative approach, with participatory techniques, establishing dialogue strategies to collect the necessary information that contributes to the proposed reflection. The findings highlight that the route to decolonization is mediated through an intercultural dialogue at the university, which evidences cultural conflicts, disagreements, the urban-rural relationship, development-poverty, quality-warmth, objectivesubjective, in short, the dialogue of interculturality places not only the teacher, but also the student, on the plane of reflection and pedagogical experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Departamento de Propaganda y Educación Política del FSLN. (1984). Programa Histórico del FSLN. Managua: Front Cover.

Gómez, J. T., & Hernández, J. (2010). Relaciones interculturales, interculturalidad y multiculturalismo; teorías, conceptos, actores y referencias. Cuicuilco, N° 48, 11-34.

Hirschman, A. O. (1977). Salida, voz y lealtad. México, DF. : Harvard University Press.

Hoocker, T. R. (12 de Mayo de 2021). UNAN-Managua. Panel sobre Aulas Interculturales en la Educación Superior: https://www.youtube.com/watch?v=Ej-OTzGJPgg&t=5568s

Lane, P. (12 de Mayo de 2021). UNAN-Managua. Panel sobre Aulas interculturales en la Educación Superior. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=Ej-OTzGJPgg&t=5568s

Martinez, M. (15 de Mayo de 2006). Enfoque de la investigación. googleacademico.com. https://scholar.google.es/cita-tions?user=XSRY-vwAAAAJ&hl=es&scioq=enfoque+de+la+investigacion&oi=sra

Mejía, O. (12 de Octubre de 2019). Nicaragua celebra el Día de la Resistencia Indígena, Negra y Popular. 19 Digital. https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:95285-nicaragua-celebra-el-dia-de-la-resistencia-indigena-negra-y-popular.

Ortells, P. (1988). La Alfabetización en el proyecto-político-educativo sandinista. Nicaragua: Apuntes sobre la transformaciones de un país en revolución. Instituto Nicaraguense de Investigaciones Económicas y Sociales.

Pérez, R. R. (30 de septiembre de 2021). UNAN-Managua. Foro “Construyendo y concertando el camino de la educación intercultural en Nicaragua”. https://www.youtube.com/watch?v=oPgNsP4oynQ

Solís, N. (2019). Aproximación antropológica a la metodología de la sistematización de experiencias. Revista Senderos Pedagógicos, Colombia: ISSN-e:2590-8456, N° 10., 63-84.

Simeon, I. G. (12 de Mayo de 2021). UNAN-Managua. Obtenido de Panel Aulas Interculturales en la UNAN-Managua. https://www.youtube.com/watch?v=Ej-OTzGJPgg&t=5568s

Trimano, L., & Emanuelli, P. (10 de Marzo de 2019). Actas – VI Congreso Internacional Latina de Comunicación Social – VI CILCS – Universidad de La Laguna, diciembre 2014. http://www.revistalatinacs.org/14SLCS/2014_actas/020_Trimano.pdf

UNESCO . (1973). Aprender a ser: la educación del futuro. París: UNESCO.

UNESCO . (13 de Diciembre de 2018). Informe General de la Conferencia Regional de la Educación Superior 2018. Obtenido de Declaración de la CRES 2018. https://www.iesalc.unesco.org/2018/12/13/informe-general-de-la-cres-2018/#.YOKG4ehKjIU

Published

2022-04-27

How to Cite

Solís Narváez, N. S. (2022). Decolonization of education. Promoting intercultural dialogue at UNAN-Managua. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 1(2), 117–129. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/41

Issue

Section

Ensayos y Artículos