Contributions of technical education and vocational training to the human development of Nicaraguan women
Keywords:
human development, women’s rights, technical education, women’s participationAbstract
This essay promotes a deep reflection on the new practices to evaluate the learning of children, adolescents, young people and adults, with the aim to evidence the tangible achievements of the evaluation process, consistent with the educational model in Nicaragua. In addition, it emphasizes the scientific concepts of evaluation for learning, based on a qualitative methodology that allowed the documentary analysis with the referents of the previous evaluation, as well as the qualitative and quantitative instruments that facilitated the triangulation of information, among these are the observation guide, surveys and focal groups. There was a population of 123 protagonists from 38 educational centers in urban and rural areas. Teachers, principals and municipal advisors confirmed that the new approach to the evaluation system is more appropriate for the needs of current education, although it demands greater effort and commitment. In addition, they expressed that the assessment of process-centered learning requires daily work and demands continuity. This essay concludes by emphasizing the importance of the implementation of the new system, which promotes a didactic culture corresponding to the knowledge, skills and attitudes of students, so that an articulated process is carried out, aimed at the permanent improvement of educational quality.
Downloads
Metrics
References
Campaña Mundial por la Educación. (2023, agosto 32). Día Internacional de la Mujer: La educación como herramienta de igualdad. https://cme-espana.org/2019/03/08/dia-internacionalde-la-mujer-la-educacion-comoherramienta-de-igualdad/
Cedeño-Viteri, N. (2012). La investigación mixta, estrategia andragógica fundamental para fortalecer las capacidades intelectuales superiores. RES NON VERBA, 17-36.
GRUN. (2021). Plan Nacional de Lucha Contra la Pobreza y para el Desarrollo Humano. Managua, Nicaragua: GRUN.
Guelmes-Valdés, E., & Nieto-Almeida, L. (2015). Algunas reflexiones sobre el enfoque mixto de la investigación pedagógica en el contexto cubano. Revista Universidad y Sociedad, 23-29.
INATEC. (2020). Modelo de Educación Técnica y Formación Profesional Basado en Competencias. Managua: INATEC. https://www.tecnacional.edu.ni/documentos/modelo-nacionaleducacion-tecnica-formacionprofesional/
INATEC. (2021). Plan Estratégico Institucional 2022-2026. Managua: Managua.
INATEC. (2 de Agosto de 2023). ¿Mujeres estudiando carreras técnicas no tradicionales? Un avance de Nicaragua en materia de género. https://www.tecnacional.edu.ni/noticias/23-mujeres-estudiando-carreras-tecnicaavance-nicaragua-genero/
INATEC. (2023). Base de Datos de la Educación Técnica y Formación Profesional 2007- 2022. Managua: INATEC. Ley de Igualdad de Derechos y Oportunidades No. 648. (12 de marzo de 2008)
La Gaceta, Diario Oficial No. 51. https://legislacion.asamblea.gob.ni/normaweb.nsf/($A11)/DFACDD675534DACE0625744B0077C
Ley Reguladora del Instituto Nacional, INATEC. Ley N.1063 aprobada el 16 de febrero de 2021. Publicada en La Gaceta, Diario Oficinal N. 35 del 19 de febrero de 2021.
Morales, J. (2020). Educación y desarrollo humano: dimensiones para la elaboración de políticas públicas en tiempos de complejidad. Revista Conrado, 372-383
Nuñez-Moscoso, J. (2017). Los métodos mixtos en la investigación en educación: Hacia una uso reflexivo. Cuadernos de Pesquisas, 632- 649.
Pineda, E.B.; Alvarado, E. L.; Canales, F. H. (1994). Metodología de la investigación. Washington: OPS.
Savater, F. (1997). El valor de educar. Editorial Ariel, S. A. Vanegas, S.
(2022). Educación para el desarrollo humano pleno: un proceso de evolución disrultiva. Índice Revista de Educación de Nicaragua, 2(4), 21-27.
Villareal-Peralta, E., & Zayas-Pérez, F. (2021). Desarrollo humano y Educación: una perspectiva de la educación enfocada al desarrollo humano. Revista Vértice Universitario, 28 - 39.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Consejo Nacional de Universidades (CNU)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.