A difficult problem: distinguish between the good and the bad education

Authors

Keywords:

teaching, learning, complexity, life, history, politics

Abstract

Since ever, education has represented a strategic field vis-à-vis the development of a society or a country. The best bets have been placed both by Tyrians and Trojans, for education. This paper sets out a problem and tries to solve it. Education is not
enough. It is necessary to distinguish between an education that states, exalts and cares for life, and any other form of education. It is all about tracing demarcation criteria between good and bad education; this is the one that benefits or harms life. This is a problem that has not been openly formulated, as yet. This paper argues that such a distinction is compulsory. Four arguments are set out to support the claim. Such a distinction is necessary vis-à-vis developing capacities and learning about the complexities of life, and the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aristóteles, (2020). De Anima. Madrid: Gredos

Austin, J., (2009). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós

Burke, P., (2012). Historia social del conocimiento. Vol. I. De Gutenberg a Diderot. Vol II. De la Enciclopedia a la Wikipedia. Barcelona: Paidós

Castells, M., (1998). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Vol. 1: La sociedad red. Vol. 2: El poder de la identidad. Vol. 3: Fin de milenio. Madrid: Alianza

Coser, L., (1978). Las instituciones voraces. México, D. F.: F. C. E.

Delumeau, J., (2002). El miedo en Occidente. Bogotá: Taurus

Dixon, N. F., (2006). Sobre la psicología de la incompetencia militar. Barcelona: Anagrama

Douglas, M., (1996). Cómo piensan las instituciones. Madrid: Alianza

Freire, P., Faundez, A., (2014). Por una pedagogía de la pegunta. Crítica de una educción basada en respuestas a preguntas inexistentes. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores

Graeber, D., (2014). Debt. The First 5000 Years. Brooklyn-London: Melville House

Greene, J., (2013). Moral Tribes: Emotion, Reason, and the Gap Between Us and Them. Penguin Press

Hernández de la Fuente, D., (2019). Vidas de Pitágoras. Girona: Atalanta

Hoffman, M. B., (2014). The Punisher’s Brain: The Evolution of Judge and Jury. Cambridge: Cambridge University Press

Jaeger, W., (1992). Paideia. México, D. F.: F. C. E.

Kant, I., (2020). El conflicto de las facultades. Madrid: Alianza

Llanos, A., (1969). Los viejos sofistas y el humanismo. Buenos Aires: Juárez Editor

Maldonado, C. E., (2023). Indicios de la emergencia de una nueva civilización. Bogotá: Ed. Desde Abajo

Maldonado, C. E., (2022). De las competencias, destrezas y habilidades a los gustos, sensaciones y el conocimiento. De la educación para el trabajo a la educación para la vida. PRA, 22(33), 226-245.

https://doi.org/10.26620/uniminuto. praxis.22.33.2022.226-245

Maldonado, C. E., (2020). Pensar. Lógicas no-clásicas. 2a edición. Bogotá: Ed. Universidad El Bosque

Nussbaum, M. C., and Sen, A., (Eds.), (1996). The Quality of Life [Calidad de Vida]. Oxford: Clarendon Press

Published

2024-08-22

How to Cite

Maldonado, C. E. (2024). A difficult problem: distinguish between the good and the bad education. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 3(6), 81–97. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/222

Issue

Section

Ensayos y Artículos

Most read articles by the same author(s)