Inclusive and of quality vocational training for the full development of people with disabilities in Nicaragua

Authors

Keywords:

human development, people with disabilities, vocational training, social inclusion, quality of life

Abstract

The National Technical and Technological Institute has been guaranteeing the holistic development of people with disabilities in Nicaragua through inclusive and quality vocational training. This research presents results, with a qualitative approach, determined that people with disabilities have opportunities for technical training, which allows them to be active subjects in the labor market and in the country's entrepreneurship system. This has been possible thanks to national human development policies and plans, whereby establishing inclusive education as a work model that has been implemented since 2007. Interviews, focus groups and documentary analysis confirm sustained progress and achievements, with the perspective of continuing promoting care with quality and warmth of training programs and projects from inter-institutional coordination, for the greater wellbeing of people with disabilities and their families.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Beltrán, S., & Ortíz, J. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. RIDE, Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21).

Cadena-Iñiguez, P., Rendón-Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas-Cruz, E., Cruz-Morales, F., & Sangerman-Jarquín, D. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista mexicana de ciencias agrícolas, 8(7), 1603-1617.

Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación. La educación encierra un tesoro.

El 19 Digital. (2020, 25 de agosto). Inatec capacitó a 25 mil personas con discapacidad visual, auditiva y fisicomotriz. https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:106616-inatec-capacito-a-25-mil-personas-con-discapacidad-visual-auditiva-y-fisicomotriz

Escudero, C., & Cortez, L. (2018). Técnicas y métodos cualitativos para la investigación científica. Machala: Universidad Técnica de Machala.

GRUN. (2021). Plan Nacional de Lucha Contra la Pobreza y para el Desarrollo Humano 202-2026. Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional.

GRUN. (2023). Cartilla Atención y Cuido a las Personas con Discapacidad. Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional.

INATEC. (2018). Modelo Nacional de la Educación Técnica y Formación Profesional Basado en Competencias.

INATEC. (2021). Plan Estratégico Institucional 2022-2026. Managua, Nicaragua: INATEC.

Ley 763 (2011). Ley de los Derechos de las Personas con Discapacidad. 01 y 02 de agosto de 2011. D. O. No. 143 y 143

Ricoy, C. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. Revista do Centro de Educação, 31(1), 11-22. https://www.redalyc.org/pdf/1171/117117257002

Vanegas, S. (2022). Educación para el desarrollo humano pleno: un proceso de humano pleno: un proceso de evolución disruptiva evolución disruptiva. Índice Revista de Educación de Nicaragua, 2(4), 21-27.

Published

2024-08-22

How to Cite

Zúniga Moreno, J. A., & King Sing Miranda, R. A. (2024). Inclusive and of quality vocational training for the full development of people with disabilities in Nicaragua. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 3(6), 125–137. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/225

Issue

Section

Ensayos y Artículos