Prevention of Forest Fires in Bluefields through environmental education and community action
Keywords:
Wildfires, environmental education, community action, biodiversity, disaster preventionAbstract
This research tackles the forest and agricultural fires in Bluefields, from March to April 2023, as well as the effectiveness of prevention strategies established in environmental education and community action. There were 17 registered wildfires which affected 411.63 hectares, gravely affecting local biodiversity, especially flora species such as Guarumo (Cecropia gabrielis) and Zopilote (Vochysia ferruginea). It also damaged faunistic species, namely three-toed sloth (Bradypus variegatus) and white-faced monkey (Cebus capucinos). The research methodology included a mixed approach, which combined surveys, semi-structured interviews, direct observations and georeferencing. In total, 454 families took part in training sessions about self-protection, fires management and reforestation practices. Results revealed a significant increase in the community’s embracing of preventative measures, 75 % of partakers practicing the creation of firebreaks and adequate residue management after training sessions. Conclusions highlight the value of environmental education as a key to decreasing wildfires and the restoration of affected ecosystems. Likewise, active participation from youth and indigenous groups was a critical factor for success, promoting preventative strategies’ community appropriation. It is recommended to keep strengthening unions between communities, local authorities and educational institutions to guarantee sustainability of these projects during time and broaden the range in higher-risk areas.
Downloads
Metrics
References
Barton, J. R., & Irarrázaval, F. (2016). Adaptación al cambio climático y gestión de riesgos naturales: buscando síntesis en la planificación urbana. Revista de Geografía Norte Grande, 63, 87–110. https://doi.org/10.4067/S0718-34022016000100006
Blandón Bello, S. C., & Báez Rosales, L. D. (2020). Inventario florístico de árboles y arbustos en el área de la Bluefields Indian & Caribbean University en la comarca Sconfran Bluefields RACCS Nicaragua 2019-2020. BICU. http://repositorio.bicu.edu.ni/view/creators/Bland=F3
CONAFOR. (2021). Plan de manejo del fuego 2020-2024. Comisión Nacional Forestal de México.
Cortez, G. O. (2014). Diseño de un plan de gestión de riesgos y desastres ante eventos de deslizamientos, sismos e incendios para la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/207
Ebanks Mongalo, B. F., Suárez Sánchez, J., Siu Estrada, E., Montoya Arguello, J. J., Mairena Valdivia, D. A., Flores Pacheco, A., Van der Wal, J. C., & Valencia Quintana, P. (2015). Concentración de plaguicidas en agua, sedimentos y ostiones (Crassostrea rizophorae) de la Laguna de Bluefields, RAAS, Nicaragua. Wani, 67(0), 49–54. https://doi.org/10.5377/wani.v67i0.1889
EcuRed. (2024). Bluefields (Nicaragua). https://www.ecured.cu/Bluefields_(Nicaragua)
Flores-Pacheco, J. A., Castro Jo, S. E., Araúz Urbina, J. C., Cash Hodgson, D. A., & Knight Julian, L. (2023). Sistemas constructivos, gestión integral de riesgo de desastres y adaptación al cambio climático – comunidad indígena Tiktik Kaanu. Nexo Revista Científica, 36(04), 458–469. https://doi.org/10.5377/nexo.v36i04.16749
Flores-Pacheco, J. A., Knight Santiago, E. G., & Obregón Hernández, A. J. (2019). Caracterización del estado ecológico del recurso forestal en la Reserva Natural Llanos de Karawala. Wani, 75, 38–61. https://doi.org/10.5377/wani.v0i75.9777
López López, D. E., Laguna López, E. J., Ruiz Acevedo, T., & Flores-Pacheco, J. A. (2022). Riesgos de degradación hídrica del suelo posterior al fuego en el trópico húmedo. Wani, 38(76) 54-69. https://doi.org/10.5377/wani.v38i76.14402
Martínez Gómez, D., González Lazo, D., Saldaña Tapia, O. A., & Flores-Pacheco, J. A. (2020). Estructura de comunidades de murciélagos como bio-indicadores del hábitat en la Reserva Biológica Indio Maíz. Revista Científica de FAREM-Estelí, 34, 180–199. https://doi.org/10.5377/farem.v0i34.10015
Matus-Román, K. O., González-Alemán, N., & Flores-Pacheco, J. A. (2020). Comunidades de macroinvertebrados: bio-indicadores de la calidad del agua en el Territorio Indígena Rama-Kriol. Ciencia e Interculturalidad, 27(02), 129–146. https://doi.org/10.5377/rci.v27i02.10438
Omeir, K. D., & Flores-Pacheco, J. A. (2023). Inventario florístico con potencial energético para el establecimiento de un apiario en las fincas Sconfran y San Eliseo, Municipio Bluefields, 2023 [Monografía]. Bluefields Indian & Caribbean University.
Puente, J. M. (2018). Educación ambiental e incendios forestales en España. Universidad de Cantabria.
Rivas Suazo, N. E. (2020). Composición florística de las plantas medicinales de la comunidad indígena de Tiktik Kaanu. Ciencia e Interculturalidad, 26(01), 148–162. https://doi.org/10.5377/rci.v26i01.9891
Suárez Miranda, I. Y., Castillo Aguilar, J. del S., Ruíz Acevedo, T. V., & Flores-Pacheco, J. A. (2022). Experiencia exitosa en la gestión de residuos sólidos en el Colegio San José, de la ciudad de Bluefields. Revista Universitaria Del Caribe, 28(01), 85–93. https://doi.org/10.5377/ruc.v28i01.14448
UNESCO. (1980). La educación ambiental: Las grandes orientaciones de la Conferencia de Tbilisi.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Consejo Nacional de Universidades (CNU)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.