Technical Education Program in the Countryside: A social strategy for farming families in rural areas

Authors

Keywords:

Key actors, beneficiaries, coverage, achievements

Abstract

The purpose of this essay is to deepen the achievements obtained by implementing the technical education program in the countryside, whose purpose has been the strengthening and improvement of productive capacities, as well as the economic progress of Nicaraguan families in rural areas. In this sense, this paper addresses the importance of the program, achievements since its implementation, coverage, key actors, and number of farmers who have been benefited from productive technical skills in different learning modalities. In the same way, the rural woman participation it is also high lighted because of their contribution to the familiar economy. Likewise, it is important to point it out the experience of the Instituto Nacional Tecnológico (INATEC) and its articulation to the Universidad Nacional Agraria (UNA) with whom it has worked hand in hand in the 2014-2019 period. Lastly, it describes how the technical education program in the countryside benefits farming families and how it has helped to Mother Earth through the implementation of productive technical practices that are friendly to the environment and human health.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Asamblea Nacional. (2008). Ley de igualdad de derechos y oportunidades. Managua: Publicada en La Gaceta, Diario Oficial N°. 51.

Asamblea Nacional. (2021). Reforma al Decreto 40-94 - Ley Orgánica del Instituto Nacional Tecnológico. Managua.

Barreda Rodriguez, L. (2021). Transformación evolutiva de la educación técnica y formación profesional en Nicaragua (2007 – 2020) Índice Nicaragua, 28.

BID. (s.f.). Web Banco Interamericano de Desarrollo. https://www.iadb.org/es/acerca-del-bid/politica-de-desarrollorural%2C6229.html

CENAGRO (2011). IV Censo Nacional Agropecuario. Informe final. https://www.inide.gob.ni/docs/Cenagro/INFIVCENAGRO/IVCENAGROINFORME/assets/common/downloads/Informe%20Final%20IV%20CENAGRO.pdf

Hernandez, G. M. (2019). Sistematización de los aprendizajes desarrollados por docentes de la universidad agraria en el programa nacional de educacion tecnica en el campo. Managua: Universidad Nacional Agraria (UNA).

INATEC. ( 2021). Boletín Especial, VI Congreso Nacional de Educación Técnica en el Campo. Managua.

Instituto Nacional Tenológico (INATEC, 2014). La educación técnica en el campo. Managua.

Instituto Nacional Tecnológico (INATEC, 2017). Cartillas y notas metodológicas del programa. Programa Nacional de Educación Técnica en el Campo.

Instituto Nacional Tecnológico (INATEC, 2019). Educación Técnica en el campo. Managua.

Instituto Nacional Tecnológico (INATEC, 2021). Datos Estadísticos - Programa Nacional Educación Técnica en el Campo 20142021. Managua.

Instituto Nacional Tecnológico (INATEC, 28 de abril de 2021). Programa Nacional de Educación Técnica en el Campo. Obtenido de Tecnológico Nacional: https://www.tecnacional.edu.ni/programas/escuelas-tecnicas-del-campo/?programa=2

Martínez, É. (2019). Evaluación de las Escuelas Técnicas de campo en Nicaragua. Managua.

Oficina de Estadísticas, I. (Febrero 2022). Base de datos históricas 2014-2021. Managua: INATEC.

Organización de las Naciones Unidas (ONU, 1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. Nueva York: ONU. Obtenido de Naciones Unidas.

Published

2022-04-27

How to Cite

Ocampo, J. L., & Real Ulloa, O. D. (2022). Technical Education Program in the Countryside: A social strategy for farming families in rural areas. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 1(2), 27–38. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/37

Issue

Section

Tema Central