Teaching skills: a challengue for languague teaching today

Authors

Keywords:

Competence, Teacher, Teaching, Language, Model

Abstract

Current education requires reflective, dynamic and competent professionals in their pedagogical practice. Therefore, the epistemology on teaching competencies indicates that, depending on their recurrence, so will be the result in students’ learning. For these reasons, the purpose of this paper is to explain the incidence of teaching competencies in language and literature professionals for the functional teaching of language skills. The relationship between epistemology and education and the theory of teaching competencies is discussed, and the conceptual elements of the competency-based model are specified based on the contributions of various authors and the observation of a pedagogical performance at UNANManagua. It also offers a historical description of the conception of language and the interrelation between teaching paradigms and ICT and, finally, it explains the results of an educational diagnosis made to seven teachers in the area of language and literature. It is concluded that the development of literary and linguistic competencies in students will depend to a great extent on the teacher’s abilities as a result of self-questioning about his or her pedagogical work (competencies).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Álvarez, L, Guerrero, Y Sánchez, A. (2008). El giro lingüístico-epistemológico en la producción del conocimiento. Revista saber, 20 (3), 353-361. https://www.redalyc.org/pdf/4277/427739435012.pdf

Brenes Solano R. (2011). Desarrollo de la expresión oral y la comprensión auditiva como parte de las competencias comunicativas y desde el enfoque comunicativo, en estudiantes de educación diversificada de colegios públicos de Cartago en el 2009 [Tesis doctoral] Universidad Nacional Estatal a Distancia. Repositorio Institucional. https://repositorio.uned.ac.cr/reuned/bitstream/handle/120809/1004/Desarrollo-20de%20la%20expresion%20oral%20%y%20la%20comprensi%c3%b3n-20%auditiva%20como%20parte%20de%20%las%20competencias%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Casimiro Urcos, C.N, y Casimiro Urcos, W. H. (2013). Piaget, Vigotski y enseñanza de la lengua materna. Revista educación y desarrollo social. 7 (2), 186-199. file:///E:/Downloads/Dialnet-PiagetVigotskiYEnsenanzaDeLaLenguaMaterna-5386297.pdf

Castro, S, Guzmán, B y Casado, D. (2007). Las TIC en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista de Educación, 13 (23), 213-234. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102311.pdf

Cisneros Estupiñán, M, Olave Arias, E y Rojas García, I. (2015). Didáctica y Lingüística: un desafío desde la universidad para la educación básica.

Cuadernillos de Lingüística Hispánica. 26, 159-174. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/3684/3245

Gadea, W.F. Cuenca Jiménez, R.C y Chaves-Montero, A.(2012). Epistemología y fundamentos de la investigación científica. CENGAGE. http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/18574/document%2826%29.pdf?sequence=2

García Retana, J, A. (2011). Modelo educativo basado en competencias: importancia y necesidad. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”. 11 (3), 1-24. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/447/44722178014.pdf

López Gómez, E. (2016). En torno al concepto de competencia: un análisis de fuentes. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 1 (20), 311-322. https://www.redalyc.org/pdf/567/56745576016.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2013).

Enfoque estratégico sobre las TICS en la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000223251/PDF/223251spa.pdf.multi

Pavié Nova, A y Tejeda Gómez, C. (2013). Competencias didácticas del profesor de lengua y literatura. Revista de Filología y Lenguaje. 22, 3-24. file:///E:/Downloads/CompetenciasdidacticasprofesordeLyL.pdf

Rangel Baca, A. (2015). Competencias docentes digitales: propuesta de un perfil. Revista de Medios y Educación, 46, 335-344. https://www.redalyc.org/pdf/368/36832959015.pdf

Tuning (s.f). Competencias proyecto TUNING-EUROPA, TUNING-AMERICA LATINA. http://www.cca.org.mx/profesores/cursos/hmfbcp_ut/pdfs/m1/competencias_proyectotuning.pdf

Zamudio Gómez, J, G. (2012). Epistemología y educación. RED TERCER MILENIO. http://www.paginaspersonales.unam.mx/app/webroot/files/981/Epistemologia_y_educacion.pdf

Published

2022-11-11

How to Cite

Loáisiga Manzanares, V. A. (2022). Teaching skills: a challengue for languague teaching today. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 2(4), 133–149. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/115

Issue

Section

Ensayos y Artículos