University in the Countryside: a qualitative look at the Rural Sustainable Development Bachelor degree

Authors

Keywords:

Education, countryside, culture, transformation, sustainable development

Abstract

This essay is presented as a result of a research as part of the Antropology and Leadership Master´s degree program led by Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua (UNAN-Managua) in the 2017 a 2019 period. The interest is to analyze the link of the customs of the nhabitants and students of Los Chiles community in the San Carlos municipality located in the Río San Juan department in regards to the study plan of the Rural Sustainable Development bachelor degree, a special curricula offered by University in the Countryside  (UNICAM, for its acronym in Spanish). First of all, it describres general data concerning  education as a tool linked to the development goal of the Government of Reconciliation and National Unity (GRUN, for its acronym in Spanish), as well as the national development programs and public policies. In the same way, the improtance of culture as an identity and transversal elements for the construction of higher education programs at UNAN-Managua are pointing out. At the same time, it highlights the legal framework for the educational model of the University in the Countryside, regarding the inclusion of culture and the local knowledge into the curricula of the bachelor degree.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Asamblea Nacional. (2006). Ley número 582, Ley General de Educación. Publicada en La Gaceta Diario Oficial No. 150, del 08 de agosto de 2006. Nicaragua.

Asamblea Nacional. (2020). Ley número 1047, Ley Anual de Presupuesto General de la República 2021. Publicada en La Gaceta Diario Oficial No. 222, del 30 de noviembre de 2020. Nicaragua.

Asamblea Nacional. (1990). Ley número 89, Ley de Autonomía de las Instituciones de Educación Superior. Publicada en La Gaceta Diario Oficial No. 86, del 20 de abril de 1990.

Brito Lorenzo, Zaylin. (2008). Educación popular, cultura e identidad desde la perspectiva de Paulo Freire. Buenos Aires, Argentina. CLACSO

Castro Arango, Deicy Lorena. (2013). Trabajo de educación Rural. Institución Educativa Escuela Normal Superior Pedro Justo Berrios. Programa de Formación Complementaria.

Expósito Cristián D. (2018). DE LA REFLEXIÓN IDEOLÓGICA A LA REALIDAD PEDAGÓGICA. Universidad Nacional de Cuyo, Argentina, Argentina. Apuntes Universitarios. Revista de Investigación, vol. 8, núm. 2, pp. 31-48.

Instituto Nacional de Información de Desarrollo INIDE (2019). Anuario Estadístico anual del año 2019. https://www.inide.gob.ni/docs/Anuarios/Anuario19/Anuario_2019.pdf

Ministerio Agropecuario y Forestal MAGFOR. (2013). IV Censo Nacional Agropecuario CENAGRO. https://www.inide.gob.ni/Home/dataBasesCENAGRO

Ministerio de Recursos Naturales MARENA. (2004). Diagnóstico Urbano San Juan de Nicaragua. http://www.aecid.org.ni/wp-content/uploads/2014/02/1268341926_Diagnostico-Urbano-San-Juan-Norte.pdf

Peralta E., M. Victoria (2002). Pertinencia Cultural de los currículos de Educación inicial en los desafíos del siglo XXI. https://web.oas.org/childhood/ES/Lists/Temas%20%20Proyectos%20%20Actividad%20%20Documento/Attachments/508/6%20Maria%20Victoria%20Peralta%20ponencia.pdf

Restrepo, Eduardo. (2016). Escuelas clásicas del pensamiento antropológico. Cuzco: Impresiones Gráficas.

Romero Arrechavala, Jilma; López Briceño, Telma; Villalta Orozco, Marvin. (2021). San Carlos: “Municipio Feliz” de Río San

Juan. Managua: Editorial Universitaria.

Russo, Hugo. (2001) “La educación ¿sigue siendo estratégica para la sociedad?” en Torres, Carlos Alberto (comp.) Paulo Freire y la agenda de la educación latinoamericana en el siglo XXI (Buenos Aires: CLACSO). Pp. 134-148.

Salas-Acuña, E. (2018). Repensando la educación rural en una zona transfronteriza entre Costa Rica y Nicaragua: El caso de la Región Huetar Norte (RHN). Revista electrónica Educare. Vol.22, número 2.

Sánchez, C. (20 de julio de 2011). Inauguran primera sede interuniversitaria en Río San Juan. El Nuevo Diario. https://www.elnuevodiario.com.ni/departamentales/108216-inauguran-primera-sede-interuniversitaria-rio-san/

Schwartz, B. (1990). The creation and destruction ofvalue. American Psychologist, 45(1), 7.

UNESCO. (2009). La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior.

UNESCO (02 de noviembre del 2001). Declaración Universal sobre la diversidad cultural. https://www.ohchr.org/sp/professionalinterest/pages/culturaldiversity.aspx

UNAN-MANAGUA. (2011). Modelo educativo, Normativa y Metodología para la planificación curricular 2011. Aprobado por el Consejo Universitario en Sesión Ordinaria No. 18-2011 del 02 de septiembre. https://pagines.uab.cat/unan_uab_innovadocencia/sites/pagines.uab.cat.unan_uab_innovadocencia/files/Modelo_Educativo19_de_septiembre.pdf

UNAN-Managua (2020). UNICAM, una esperanza de desarrollo para los jóvenes del campo. https://www.unan.edu.ni/

index.php/articulos-de-opinion/unicam-una-esperanza-de-desarrollo-para-los-jovenes-del-campo.odp

Published

2022-04-27

How to Cite

Martínez Molina, A. D. (2022). University in the Countryside: a qualitative look at the Rural Sustainable Development Bachelor degree. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 1(2), 101–115. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/45

Issue

Section

Ensayos y Artículos