Evolutionary Transformation of Education Overview of the subsystem of basic and secondary education

Authors

Keywords:

Government of Reconciliation and National Unity, evolutionary transformation of education, neoliberal education policies, rights restoration in education, human development

Abstract

Education is in any country an essential component of human development process, along with health sports and culture. In the last years in Nicaragua is happening a novel experience related to restoration of education right, which nearer referent is the eighty decade in Nicaragua and the Cuban revolution. During the last four decades the country has experimented progress and set-backs in restorations of rights issues because of socioeconomic models that have prioritized the market and not to the human being. When The Government of Reconciliation and National Unity (GRUN) headed by The Sandinista Front of National Liberation (FSLN) assumes in 2007, The process of changing the neoliberal education model implemented in the nineties began, with the aim of integrating the Nicaraguan population as a protagonist in development plans, to counteract social exclusion, whose main expression is poverty. In this context the concept of Evolutionary Transformation of Education, is crucial for the new educative model, due to intend simultaneously reverse the effects of neoliberal educational policies while progressing in educational coverage and quality with equity and justice. This work reflects on the strategies for the reconstruction of national education, and the perspectives within a logic of human development, and other related topics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Salvador Vanegas Guido, Presidencia de Nicaragua para asuntos de Educación, Nicaragua

Master en Administración y Dirección de Empresas, con énfasis en Finanzas, Universidad Centroamericana (UCA). Posgrado Avanzado Gerencial, Instituto de Comercio Exterior y Gerencia Empresarial, Universidad Centroamericana (UCA). Posgrado en Calidad Total en Empresas de Servicio, Universidad Centroamericana (UCA). Actualmente, cursa estudios de Doctorado en Educación. Ministro-Secretario de la Presidencia de la República de Nicaragua (2007-2010). Ministro-Asesor del Presidente de la República para Educación (2010-actualidad). Catedrático Universitario en áreas de pregrado y maestría de la Universidad Centroamericana (UCA) y Universidad Nacional de Ingeniería (UNI).

References

Arnove, R.F. (1994) La educación como terreno de conflicto: Nicaragua, 1979-1993. Editorial UCA.

Arríen García, J.B. (2012) Educación: desafíos vs oportunidad y responsabilidad. En J.B. Arríen García y Rafael Lucio Gil (Comp.) Activando la educación. Oportunidad y reto permanente del país (pp.91-93). Instituto de Educación de la Universidad Centroamericana (IDEUCA).

Goberna Falque, J. R. (2003). Fernand Braudel, la civilización y la larga duración. Cuadernos de Estudios Gallegos. L(116), pp. 213-253.

De Castilla, M. (2018). Veinte años pensando y escribiendo sobra la Educación de los Nicaragüenses. Lea Grupo Editorial.

De Castilla, M. (Abril 2001). Educación no es escuela y escuela no es empresa. Revista Envío Digital, (229). https://www. envio.org.ni/articulo/1069

Martínez Gómez, J.A. (2006). Las tres ideas fundamentales de José Martí para la liberación nacional: moralidad, justicia y libertad. Centro universitario “José Martí Pérez. https://www.readcube.com/articles/10.18002%2fehh.v0i5.308

MINED (2010) Estrategia Educativa. Documento inédito.

MINED (2011) Plan Estratégico de Educación 2011-2015. https://dds.cepal.org/redesoc/publicacion?id=2620.

MINED (2017) Plan de Educación 2017-2021. https://www.unicef.org/nica-ragua/informes/plan-de-educaci%25-C3%B3n-2017-2021

Paiva, a. (2004). La Educación Liberadora de Paulo Freire y el Desarrollo del Pensamiento. [Ponencia] III Simposio “El Formador de Formadores en los Albores del Siglo XXI. Valencia, Venezuela. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/a5n26/5-26-8.pdf

Published

2021-11-20

How to Cite

Vanegas Guido, S. (2021). Evolutionary Transformation of Education Overview of the subsystem of basic and secondary education. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 1(1), 13–22. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/9

Issue

Section

Tema Central

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.