Technical education and training for life and human development of Nicaraguan Indigenous people
Keywords:
Native peoples, interculturality, human development, quality of lifeAbstract
This qualitative research, founded in the interpretative paradigm, aimed to analyse the input by education and technical development for life and human development of Nicaraguan indigenous peoples, in the national educational policies, plans and strategies context that has led the Instituto Nacional Técnico y Tecnológico (INATEC, National Technical and Technological Institute) during 2013 to 2023. Findings state Nicaraguan indigenous villages have educational chance from and for interculturality with the protagonism of countryside and city men and women, keeping their cultural and heritage wealth. There is a positive context for the applied politics by the Good Government that has asserted people’s multiculturality. It has helped an inclusive and integral territorial attention and coverage nationally, knowledge, competencies and abilities for work, entrepreneurship and abundance has been strengthened; as well as boosting rescue and continuity of cultures, heritage and ancestral knowledge. Interviews to students and protagonists from indigenous and afro-descendant villages assisted in Technological Centers, GRUN’s media monitoring, literary review, showed positive people’s experiences with better life conditions for their families and communities as the outcome of the education at INATEC.
Downloads
Metrics
References
Agenda 2030 en América Latina y el Caribe. Objetivo 4. Educación de calidad. https://agenda2030lac.org/es/ods/4-educacion-de-calidad
APRODIN, URACCAN. (2019). Pueblos originarios y afrodescendientes de nicaragua etnografía, ecosistemas naturales y áreas protegidas.
Barreda, L. (2021). Transformación evolutiva de la educación técnica y formación profesional en Nicaragua (2007 – 2020). Índice Revista de Educación de Nicaragua, 1(1), 23-34.
Cruz, U. (2018). Reflexiones sobre los pueblos originarios del pacífico, centro y norte de Nicaragua. Raíces: Revista Nicaragüense de Antropología, 2(3), 52-61. https://doi.org/10.5377/raices.v2i3.6898
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido (J. Mellado, Trad.). Siglo XXI Editores.
Gobierno de Reconciliación y Unidad Nacional, GRUN. (2021). Plan Nacional de Lucha Contra la Pobreza para el Desarrollo Humano 2022-2026.
Instituto Nacional Técnico y Tecnológico, INATEC. (2018). Modelo Nacional de la Educación Técnica y Formación Profesional Basado en Competencias.
Instituto Nacional Técnico y Tecnológico, INATEC. (2023). Evolución de la Educación y Capacitación Técnica.
Instituto Nacional Técnico y Tecnológico, INATEC. (2024). Datos históricos de matrícula por Centros Tecnológicos y departamentos 2013-2023.
Ley 1063 de 2021. Ley Reguladora del Instituto Nacional Tecnológico, INATEC. 19 de febrero de 2021. D. O. No. 35
Mairena, R. (2020). Evolución del Estado de Nicaragua desde la perspectiva intercultural. Raíces: Revista Nicaragüense de Antropología, 7(4), 20-35. https://doi.org/10.5377/raices.v3i7.9687
Méndez Delgadillo, B. J. (2015). Políticas y programas para la educación primaria de jóvenes y adultos en el contexto de la diversidad sociocultural de las Regiones Autónomas de la Costa Caribe de Nicaragua [Tesis para optar el grado e Magister, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua]. Repositorio Institucional - UNAN-León.
Oficina Internacional del Trabajo. (2014). Convenio Núm. 169 de la OIT sobre pueblos indígenas y tribales en países independientes. Declaración de las Naciones Unidas sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas. Oficina Internacional del Trabajo/Oficina Regional para América Latina y el Caribe.
Secretaría de la Integración Social Centroamericana. (s.f.). Educación: Perspectiva de Género. https://www.summit-americas.org/sisca/ed_gender_sp.html
Rivera, T. (2018). Uso oficial de la lengua materna del pueblo originario miskitu en la educación superior como derecho humano: caso universidad BICU, periodo 2017.[Tesis de Licenciatura, Bluefields Indian & Caribbean University]. Reposistorio institucional-BICU. http://repositorio.bicu.edu.ni/id/eprint/14
Salazar, E. (2021). Buenas prácticas pedagógicas en educación intercultural bilingüe en comunidades indígenas y afrodescendientes de la Costa Caribe nicaragüense. Índice Revista de Educación de Nicaragua, 1(2), 49-61. https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/35
Salazar, E. (2021). Educación intercultural bilingüe/Entrevistado por Javier Marenco. Revista Índice Nicaragua. https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/49/58
Solís, N. (2021). Descolonización de la educación: fomentando el diálogo intercultural en la UNAN-Managua. Índice Revista de Educación en Nicaragua, 1(2), 49-61. https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/41
Wallace, L. (2022). Educación Intercultural y Convivencia Social: Experiencias del modelo educativo de Bluefields Indian & Caribbean University. Wani Revista del Caribe Nicaragüense (76), 12-21. https://doi.org/10.5377/wani.v38i76.14036
Zapata, Y. (2012). La interculturalidad en la educación: una mirada a los procesos de educación superior desde la Universidad Comunitaria Intercultural. Universidad de las Regiones Autónomas de la Costa Nicaragüense.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Consejo Nacional de Universidades (CNU)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.