National Strategy of Education in all Levels “Bendiciones y Victorias V” 2024-2026: Approaches, Outcomes, and Perspectives
Keywords:
Transformación social, evolución, desarrollo humanoAbstract
This paper presents the implementation of the National Strategy of Education in all Levels “Bendiciones y Victorias” 2024-2026 through the literature review by the work commissions and technical teams’ proposals. The goal is to reconstruct the National Education System process and select its good practices. The National Education Strategy context is described; the organizational framework coordinating and enforcing each axis and guideline’s actions and systemic educational process. There were four stages: situation assessment to understand the National Education System’s current state; curriculum analysis to define the Nicaraguan education’s curricular framework; teachers’ foundational and continuous education to find development needs; result verification by experts and interns for actions’ improvement. The outcome was the Systemic Framework Competencies by educational level Curriculum, National System of Professional Teacher Development, establishment of national programs for learning full development reinforcement and integration. Ultimately, the National Strategy enforcement goes beyond an education revolving around the human being for their holistic development, from a comprehensive, evolutionary, transformational perspective with a humanistic approach through the systemic work’s enhancement under the guidance of National Education Comission.
Downloads
Metrics
References
Asamblea Nacional de Nicaragua (2006). Ley General de Educación, Ley 582. http://legislacion.asamblea.gob.ni/normaweb.nsf/($All)/B2FBC86E5FD975420625755B00765A99.
Barrientos Gutiérrez, P. (2013) Visión integral de la educación. Horizonte de la Ciencia 3 (4). FE-UNCP/ISNN 2304 – 4330.
file:///C:/Users/Carlos-Indice/Downloads/Dialnet-VisionIntegralDeLaEducacion-5420518%20(1).pdf
Cevallos, G., Santos, M., Alcalá, M. y Álvarez, F. (2023). Educación integral con perspectivas innovadoras para el desarrollo educativo. Editorial DYKINSON, S.L. https://www.academia.edu/113537442/Educaci%C3%B3n_Integral_con_Perspectivas_Innovadoras_para_el_Desarrollo_Educativo
Comisión Nacional de Educación. (2024). Currículo marco sistémico (trabajo en progreso).
Constitución Política de Nicaragua. art. 116. 19 de noviembre de 1986 (Nicaragua).
Comisión Nacional de Educación (2024). Estrategia Nacional de Educación en todas sus modalidades “Bendiciones y Victorias” 2024–2026. https://www.el19digital.com/app/webroot/tinymce/source/2024/Junio/19-Junio/ESTRATEGIA.pdf.
Dávila Newman, G., (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. Laurus, 12(Ext), 180-205. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76109911.
Figueroa, R., & Bernal, M. (2022). Formación inclusiva: concepciones y prácticas pedagógicas en docentes de educación superior. Revista de investigación educativa y pedagógica: https://revistas.unicordoba.edu.co/index.php/assensus/article/view/2953/3969
Jarquín, M. (2024). Legado del General Sandino: Desafíos para la Educación en Nicaragua. Revista Soberanía, 2(10), 55-68. https://www.researchgate.net/publication/389138102_Legado_del_General_Sandino_Desafios_para_la_educacion_en_Nicaragua
Ministerio de Educación (2017). Plan de Educación 2017-2021. https://www.unicef.org/nicaragua/informes/plan-de-educaci%C3%B3n-2017-2021
Ochoa, Y. (2021). EL enfoque humanista en la formación curricular del profesional para la inclusión educativa. https://repositorio.uho.edu.cu/bitstream/handle/uho/9162/Luz88%20art.11.pdf?seuence=1&isAllowed=y
Torres, A. (2023). La actitud de los docentes acerca de una Educación inclusiva en la Educación Superior, Retos y Desafíos. http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/repositorio/article/view/1379/1184
Vanegas, S., Collado, A, y Cuadra, N. (2021). De la Articulación al Trabajo Conjunto. Sistema Educativo Nacional 2014-2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Consejo Nacional de Universidades (CNU)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.