Challenges and opportunities of cultural diversity in intercultural learning environments

Authors

Keywords:

cultural diversity, inclusive education, intercultural education

Abstract

This essay was elaborated based on the socio-cultural realities experienced in schools and the diverse learning environments in the Nicaraguan Caribbean Coast. The methodology is qualitative and descriptive in nature, aiming at a critical and objective reflection on the main challenges and opportunities involved in the attention to cultural diversity from an inclusive education with an intercultural approach, through the analysis of the implementation of didactic strategies that include the protagonism of the family, student, teacher and community. Also, it is demonstrated the importance of the curriculum as a tool for orientation and construction of knowledge and scientific knowledge that integrates the cosmogony of each Miskitu, Sumu-Mayangna, Creole, Garífuna, Ulwa, Rama and Mestizo Caribbean people. In this paper, the role of the teacher as a facilitator in the evolving context of education in Nicaragua and its transcendence in the attention to cultural diversities present in learning environments, as opportunities rather than threats for the implementation of quality education for full human development is discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Arias-Ortega, K., Quilaqueo, D., & Quintriqueo, S. (2019). Educación intercultural bilingüe en La Araucanía: principales limitaciones epistemológicas. Educação e Pesquisa, 45.

Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Índice de inclusión: desarrollo del aprendizaje y la participación en las escuelas. CSIE.

Besalú, X., & Vila, I. (2007). La buena educación: libertad e igualdad en la escuela del siglo XXI. Catarata.

Costa, X. B. (2002). Diversidad cultural y educación. Síntesis

Connell, R. W. (1997). Escuelas y justicia social. Morata, S.L.

Casal, I. I. (1998). Diversidad cultural en el aula de E/LE: la interculturalidad como desafío y como Provocación. In El español como lengua extranjera. Centro Virtual Cervantes

Guitart, M. E., & Moll, L. C. (2014). Funds of identity: A new concept based on the funds of knowledge approach. Culture & psychology, 20(1), 31-48.

García, R. G. (2012). Estrategias de atención a la diversidad cultural en educación. Madrid.

Goñi, J. O. (2009) Transformar para adaptar, adaptar para incluir: una mirada psicoeducativa a la educación inclusiva. Institut de Ciències de l’Educació, ICE, pp. 49-62.

Jiménez Vargas, F., Lalueza Sazatornil, J. L., & Fardella Cisternas, c. (2017). Aprendizajes, inclusión y justicia social en entornos educativos multiculturales. Revista electrónica de investigación educativa, 19(3), 10-23.

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.830

Lalinde Osorio, A., Arroyave Giraldo, D. (2022). Tras los desafíos de una educación Intercultural en Colombia. Índice, Revista de Educación de Nicaragua. 2(4), 99-114.

Lawrence-Brown, D., & Sapon-Shevin, M. (2015). Condition critical—Key principles for equitable and inclusive education. Teachers College Press.

Mato, D. (2018). Educación superior y pueblos indígenas y afrodescendientes en América Latina: tendencias en curso, tensiones, posibilidades y desafíos. Universidad Nacional de Tres de Febrero.

Odina, T. A., Pascual, J. A. G., Jiménez-Frías, R. A., Lucas, A. S., Velázquez, B. B., Liévano, B. M., & García, M. F. S. (1999). Diversidad cultural e igualdad escolar. Un modelo para el diagnóstico y desarrollo de actuaciones educativas en contextos escolares multiculturales. Revista de investigación Educativa, 17(2), 471-475.

Olivé, L. (2009). Por una auténtica interculturalidad basada en el reconocimiento de la pluralidad epistemológica. Universidad Adventista de Bolivia

Peinado Díaz, M. A. (2021). De la diversidad cultural a una educación transcultural. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 7(1), 82-91.

Rodríguez Izquierdo, R. M. (2004). La atención a la diversidad cultural: el reto de las organizaciones escolares. Tendencias pedagógicas, 9, 189-201.

Rodríguez, R. (2022). Cuando se brinda el rol protagónico al estudiante se proporcionan estrategias para los aprendizajes, el docente se convierte en un mediador del aprendizaje / Entrevistado por Nohemí Rojas. Índice, Revista de Educación de Nicaragua.

UNESCO, (2005). (2 de noviembre de 2001). Declaración Universal de la UNESCO sobre la Diversidad Cultural. París

Verdeja Muñiz, M. (2018). Retos educativos en contextos multiculturales: La opinión del profesorado, alumno y familia. Revista científica Sobre Diversidad Cultural, 2, 30-48.

https://doi.org/10.30827/modulema.v2i0.6919

Published

2024-08-22

How to Cite

Salazar Francis, E. (2024). Challenges and opportunities of cultural diversity in intercultural learning environments. Indice: Revista De Educación De Nicaragua, 3(6), 63–78. Retrieved from https://revistaindice.cnu.edu.ni/index.php/indice/article/view/221

Issue

Section

Tema Central